مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 16, Numéro 2, Pages 455-478
2020-06-03

أثر مكوّنات وأبعاد المزيج التسويقي الدولي على القدرة التنافسية للمؤسسات دراسة تطبيقية على بعض مؤسسات القطاع الخاص الكويتية

الكاتب : خير الله ناصر بن عبدالله عادل . خير الله ناصر بن عبدالله فايزة .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر مكوّنات وأبعاد المزيج التسويقي الدولي على القدرة التنافسية للمؤسسات دراسة تطبيقية على بعض مؤسسات القطاع الخاص الكويتية واستشراف تأثير كلّ عنصر من عناصر المزيج التسويقي الدولي الأربعة: المنتج والسعر والترويج والتوزيع على تعزيز القدرة التنافسية لممارسات أنشطة التسويق الدولي. أظهرت النتائج وجود علاقات ارتباط وتأثير بين المزيج التسويقي الدولي والقدرة التنافسية، وكذلك بين كلّ بُعْد من أبعاد ومكوّنات المزيج التسويقي الدولي: المنتج والسعر والترويج والتوزيع وبين القدرة التنافسية لمؤسسات القطاع الخاص الكويتية عند مستوى معنوية 0.05=α. وأوصت الدراسة أنْ يهتمّ مسؤولو المؤسسات الكويتية العاملة في الأسواق الدولية ببناء مزيج تسويقي متوافق مع الأسواق الدولية، وتنمية مهارات مسئولي المؤسسات الكويتية تجاه بناء مزيج تسويقي دولي مناسب للأسواق المستهدفة، مع تعزيز القدرة التنافسية من خلال الأبعاد الأربعة الرئيسية للمزيج التسويقي وتطويرها بشكل مستمر. الكلمات الدالة: التسويق الدولي - المزيج التسويقي الدولي- المنتج- التسعير- الترويج - التوزيع -القدرة التنافسية - مؤسسات القطاع الخاص بالكويت. The Effect of Components and Dimensions of International Marketing Mix on the Competitiveness of Institutions: An Empirical Study on Some Kuwaiti Private Sector Institutions Abstract The current study aimed at identifying the impact of the components and dimensions of the international marketing mix on the competitiveness of the institutions. A practical study on some of the Kuwaiti private sector institutions and an examination of the impact of each of the elements of the four international marketing mix. The results showed that there were correlation and influence between the international marketing mix and competitiveness, as well as between each dimension of the international marketing mix. Product Price Promotion The distribution and competitiveness of Kuwaiti private sector establishments at a significant level of 0.05 = α. The study recommended that Kuwaiti corporate officials working in the international markets should build a marketing mix compatible with international markets and develop the skills of Kuwaiti institutional officials towards building an appropriate international marketing mix for the target markets, while enhancing competitiveness through the four main dimensions of the marketing mix and developing them continuously. Key words: International Marketing - International Marketing Mix - Product - Pricing - Promotion - Place - Competitiveness - Private Sector Institutions in Kuwait.

الكلمات المفتاحية

التسويق الدولي - المزيج التسويقي الدولي- المنتج- التسعير- الترويج - التوزيع -القدرة التنافسية - مؤسسات القطاع الخاص بالكويت.