مجلة الإبتكار والتسويق
Volume 7, Numéro 1, Pages 155-182
2020-06-17

خصائص ومميزات رجل البيع في ظل بيئة الأعمال المعاصرة - دراسة تحليلية -

الكاتب : بوعزة خالد .

الملخص

تناولت هذه الدراسة الخصائص والمميزات الواجب توفرها في رجل البيع في ظل بيئة الأعمال المعاصرة وفق ما تمليه الفلسفة الحديثة للتسويق القائمة أساساً على التوجه نحو المستهلك واعتباره نقطة البداية الرقم الصعب والمعقد في معادلة المنافسة. وقد خلصت الدراسة إلى أن معادلة النجاح أصبحت تستند في المقام الأول إلى بناء علاقة ناجحة بين المؤسسة والمستهلك. من خلال الأخذ بالإستراتيجيات التي تعكس أهمية المستهلك والاهتمام به، وكذا السياسات التسويقية التي تسمح بذلك. ولعل أهمها في هذه الحالة أسلوب البيع الشخصي (رجل البيع) الذي يعمل على إقامة وإدامة علاقة اتصال مباشر وشخصي بين كل من المؤسسة والمستهلك. This study dealt with the characteristics and features that should be available in the salesman in light of the contemporary business environment, according to what is dictated by the modern marketing philosophy based mainly on the orientation towards the consumer and considering it as the starting point, The difficult and complex number in the competition equation. The study concluded that the success formula has become primarily based on building a successful relationship between the enterprise and the consumer. Through the introduction of strategies that reflect the importance of the consumer and attention to it, as well as the marketing policies that allow this. Perhaps the most important in this case is the method of personal selling (the salesman) that works to establish and maintain a direct and personal relationship between the organization and the consumer.

الكلمات المفتاحية

بيئة الأعمال المعاصرة؛ الفلسفة التسويقية المعاصرة؛ مميزات رجل البيع. ; Contemporary business environment; contemporary marketing philosophy; The characteristics of the selling man.