مجلة الاقتصاد وادارة الاعمال
Volume 4, Numéro 1, Pages 31-49
2020-06-30

مساهمة تسويق الخدمات في التحول من مفهوم الصفقة إلى البعد العلائقي للتسويق دراسة تحيلية بالتركيز على خاصية التلازمية، ونموذج زهرة الخدمات

الكاتب : بوعزة خالد .

الملخص

عالجت هذه الدراسة مساهمة تسويق الخدمات في تحول التسويق من مفهوم الصفقة إلى التوجه نحو اعتماد البعد العلائقي كفلسفة تسويقية معاصرة، وكان ذلك في شكل دراسة تحليلية باستعمال المنهج الوصفي التحليلي، وبالتركيز على خاصية التلازمية و فكرة زهرة الخدمات. وقد توصلت الدراسة إلى إبراز المساهمة الفعالة لتسويق الخدمات في ظهور وتطور التسويق بالعلاقات كتوجه تسويقي حديث يقوم مبدأ إقامة علاقات قوية ومستديمة مع العملاء، وقد تم إثبات ذلك من خلال خاصية التلازمية والتفاعل بين مقدم الخدمة والمستفيد منها، وكذا من خلال نموذج زهرة الخدمات التي تشير إلى انتقال المنافسة من الخدمات الجوهرية إلى الخدمات التكميلية مما يستدعي التقرب أكثر من العميل و تغيير طريقة وأساليب التعامل معه. This study examined the contribution of services marketing to the shift of marketing from the concept of the deal to the orientation towards adopting the relational dimension as a contemporary marketing philosophy, and that was in the form of an analytical study using the descriptive analytical approach, and focusing on the inséparabilité characteristic and the Flower Model Services The study reached to highlight the effective contribution of services marketing in the emergence and development of marketing relations with a modern marketing approach that establishes the principle of establishing strong and sustainable relationships with customers, and this has been proven through the feature of inséparabilité and interaction between the service provider and the beneficiary, as well as through the Flower Model Services that indicates The transfer of concurance from essential services to complementary services, which requires closer contact with the customer and changing the way and methods of dealing with it.

الكلمات المفتاحية

تسويق الخدمات، التسويق بالعلاقات، خاصية التلازمية، زهرة الخدمات ; Service Marketing, Relationship Marketing, Inséparabilité Characteristic, Flower Model Services