مجلة صوت القانون
Volume 7, Numéro 1, Pages 514-540

الرقابة على الانتخابات الرئاسية في الجزائر في ظل القانون العضوي رقم 16-10 المعدل والمتمم بموجب القانون العضوي رقم 19-08 المتعلق بنظام الانتخابات.

الكاتب : أحفايظية سمير . كوسة عمار .

الملخص

ملخص: تمثل الانتخابات المنطلق السليم التي تقوم عليها الديمقراطية باعتبارها الوسيلة الوحيدة لمشاركة المواطنين في السلطة وبما يفوضونه من يمارسها نيابة عنهم. وحتى تكون الانتخابات المعبر الحقيقي عن إرادة المواطنين وجب من إحاطتها بجملة من الضمانات القانونية والقضائية. ولأن الانتخابات الرئاسية هي أكثر الانتخابات أهمية على اعتبار أن من يفوضه الشعب ممارسة الحكم نيابة عنه هو من يقود الدولة بأكملها ويمثلها داخليا وخارجيا، ونظرا لمكانة الانتخابات الرئاسية فقد أعطت لها الأنظمة المقارنة مكانة تليق بشأنها، حيث تلجأ أغلب الأنظمة إلى عموميات تنظيمها بموجب الدستور وترك التفاصيل للقوانين الانتخابية، مع الحرص على منح رقابتها لأعلى الهيئات في الدولة. وانطلاقا مما سبق فإن المشرع الجزائري لم يخالف القاعدة العامة بل واكب ما سارت عليه أغلب الأنظمة من خلال حرصه على الانتخابات الرئاسية، والدليل على ذلك تنظيم أمورها الهامة بموجب الدستور،ثم تنظيم تفاصيلها بموجب قانون عضوي، هذا الأخير الذي حرص في تعديله الأخير على نزاهة وشفافية الانتخابات عموما والرئاسية خصوصا من خلال تعزيز مسألة تنظيمها ومراقبتها للسلطة الوطنية المستقلة للانتخابات إلى جانب المجلس الدستوري. Abstract: Elections represent a sound premise for democracy as the only means for citizens to share power and delegate it to them on their behalf. In order for elections to be the true expression of the will of citizens, they must be surrounded by a series of legal and judicial guarantees. Because the presidential elections are the most important elections as the people delegated by the people to exercise power on their behalf is the one who leads the whole country and represents it internally and externally. Due to the position of the presidential elections, comparative regimes have given them a favorable place. Of electoral laws, taking care to grant their oversight to the highest bodies in the state. Based on the foregoing, the Algerian legislator did not violate the general rule, but kept pace with most regimes through his eagerness to presidential elections, as evidenced by the organization of its important matters under the Constitution, and then the organization of its details under an organic law, the latter, who was keen in its recent amendment on the integrity and transparency Elections in general and presidential in particular by strengthening the organization and monitoring of the Independent National Electoral Authority along with the Constitutional Council.

الكلمات المفتاحية

الانتخابات الرئاسة ; الرقابة على الانتخابات ; السلطة ال ; طنية المستقلة للانتخابات ; Independent National Electoral Authority ; Presidential Elections ; Election Monitoring