recherches économiques
Volume 15, Numéro 1, Pages 71-91

السياحة الدينية كخيار لتنويع القطاع السياحي في الجزائر

الكاتب : بشطة بلال . بورمانة عبد القادر .

الملخص

تعد السياحة الدينية بديل هام لإنعاش القطاع السياحي خاصة في الدول الإسلامية، ونتيجة لتضاعف عدد السياح والقاصدين وضعف مستوى الخدمات المقدمة لهم، بحثنا في جوانب زيادة عرض الخدمات السياحية الدينية في ظل زيادة الطلب عليها. وتهدف الدراسة إلى اعتماد التطوير والاستثمار السياحي في مجال السياحة الدينية كأحد معايير المناظرة والتنوع مع السياحة العادية، والوصول إلى جملة من المقترحات الفعالة لرفد السياحة عموما من خلال إجراء مسح شامل لكافة مقومات وموارد الجذب السياحي الديني، وكذلك الاستراتيجية الوطنية المنتهجة لتنمية هذا القطاع بما يحافظ على المنظور السياحي في الجزائر، ومحاولة التوسع في مجالات السياحة الأخرى. وخلصت الدراسة إلى وجود عدم اهتمام بالسياحة الدينية في الجزائر، وتغييبها في مشاريع الاستراتيجية الوطنية لتطوير القطاع، مقارنة بالإمكانيات التي تتوفر عليها، والتدفقات والعائدات المتاحة مقارنة بدول أخرى. Religious tourism is an important alternative to revitalizing the tourism sector, especially in Islamic countries. As a result of the multiplying number of tourists and destinations and the weak level of services provided to them, we discussed aspects of increasing the supply of religious tourism services in light of the increased demand for them. The study aims to adopt tourism development and investment in the field of religious tourism as one of the criteria for debate and diversity with regular tourism, and to reach a set of effective proposals to provide tourism in general through conducting a comprehensive survey of all the components and resources of religious tourist attraction, as well as the national strategy adopted to develop this sector so as to maintain The tourism perspective in Algeria, and the attempt to expand into other tourism fields. The study concluded that there is a lack of interest in religious tourism in Algeria, and its absence in the projects of the national strategy for developing the sector, compared to the possibilities that are available to it, and the available flows and revenues compared to other countries.

الكلمات المفتاحية

السياحة ; الاستراتيجية ; السياحة الدينية ; الجذب الديني ; الجزائر