دراسات وأبحاث
Volume 12, Numéro 2, Pages 516-529
2020-04-15

النص الدرامي الموجه للطفل

الكاتب : بن عيسى نورالدين .

الملخص

يعتبر مسرح الطفل أهم المدارس التعليمية الخاصة بالأطفال في المجال الفني، بمختلف شرائحهم وميولاتهم، فالوجهة الوحيدة للطفل التي يعبر فيها عن ذاته ووجوده هي المسرح، لأنه يعيش هذا الواقع في اللعب الإيهامي، وما يراه على خشبة المسرح فهو لعب درامي، فكان لزاما على العاملين في هذا المجال سواءا مؤلفين أو مخرجين أو كوريغرافيين أو سينوغرافيين، أو دراماتورجيين، الإلمام العام والتام بمستويات الطفل بشتى أصنافه وشرائحه العمرية، وخاصة الكتابة الموجهة للطفل، ونقصد بها الكتابة الدرامية، وماهي شروطها وأساسياتها وموضوعاتها، ومامدى قابليتها في عالم الطفولة. The child theater is the most important educational tool for the children in the artistic field, according to their different ages and tendencies, as the theater is the only area in which the child expresses himself and his presence, because he lives this reality in the imaginative game, and what he can see on the stage is a dramatic play. For this purpose, the authors, directors, choreographers, cinematographers and dramaturges have to get a general and complete knowledge of the child's levels in all its different ages and ranges, especially the children's writing, which means drama writing, its conditions, principles, themes, and its acceptability in the childhood world.

الكلمات المفتاحية

: child, theater, writing, dramatic, public, character. ; الطفل، المسرح، الكتابة، الدرامي، الجمهور، الشخصية.