مجلة كلية الآداب و العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 11, Numéro 22, Pages 101-112
2018-01-01

Towards Culture Teaching: Between Necessity And Difficulty

Authors : Agoli-agbo Micheline . هدى بوهيدل .

Abstract

The Algerian educational system has given concern and importance to culture and culture teaching. Yet, it seems that all the sustained efforts did not yield the desired objectives. This research paper is an attempt to discover the reasons behind the negative attitudes of students toward these courses and try to come with possible remedies. The method used to reach the above goal was the descriptive method, and data was collected using a questionnaire administered to a random sample of second year LMD students at the Department of English, Batna2 University. The results demonstrated that little importance is given to the courses of culture, and a limited awareness of their significance exists among students of English. Moreover, course content and teaching methods are behind these negative outcomes. Therefore, teachers and course designers are called upon to react to this situation by taking the necessary measures which might include a revision of the objectives sought from culture teaching and a reconsideration of the teaching strategies. لقد أولى النظام التربوي الجزائري عناية واهتماما بالغا للثقافة و تدريس الثقافة. لكن يبدو أن ما بذل لم يأت ثماره ولهذا جاء هذا البحث كمحاولة لمعرفة الأسباب وراء السلوكيات السلبية للطلبة اتجاه الدروس المخصصة للثقافة ومحاولة إيجاد الحلول الممكنة. المنهج المتبع لتحقيق هذا البحث هو المنهج الوصفي وقد تم جمع البيانات باستعمال استبيان وجه لطلبة السنة الثانية لقسم اللغة الإنجليزية بجامعة باتنة 02وقد أثبتت النتائج ما يلي :لا تحض دروس الثقافة بالأهمية والوعي الكافيين من طرف طلبة اللغة الإنجليزية و يعود هذا بالدرجة الأولى إلى مضمون الدروس والطرق المتبعة في تدريس هذا المقياس. ولهذا فالأساتذة مطالبو ن بمواجهة هذه الوضعية باتخاذ الإجراءات اللازمة والتي قد تشمل مراجعة الأهداف المرجوة من تدريس الثقافة والآليات المستعملة في تدريسها لبلوغ الأهداف المرجوة .

Keywords

culture, cultural awareness, intercultural competence. الثقافة، الوعي الثقافي، الكفاءة بين الثقافات.