مجلة كلية الآداب و العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 11, Numéro 22, Pages 45-63
2018-01-01

Ferrari

Auteurs : Bounoua Chaib . مريم حافي . Matallah Siham .

Résumé

Since Antiquity, literature has managed to reconcile nostalgia and melancholy, unlike their definitions and their contents. In this article we will try, through three contemporary works of the young Goncourt 2012, Jerome Ferrari, and with the help of recent psychological studies to examine first, how these two enemy sisters invite themselves in the literary text giving rise to the most beautiful and deeper illustrations of the mood of the human being. Then, we verify the nature of the link that exists between them. استطاع الأدب منذ القدم التوفيق بين الحنين و الشجن على الرغم من الاختلاف الظاهر على تعريفيهما ومحتواهما. في مقالنا هذا سنحاول ،ومن خلال ثلاثة أعمال معاصرة للشاب الحائز على جائزة غونكور الأدبية 2012 جيروم فيراري، وبالاعتماد على نظريات حديثة في علم النفس ،ان نعرض كيف للحنين و الشجن الالتقاء في النص الأدبي وخلق أجمل وأعمق تصوير لتغيرات الحالة النفسية للإنسان. ثم سنتحقق من نوع الرابط الذي يجمعهما.

Mots clés

melancholy, nostalgia, loss, literature, relationship, object of desire, Jerome Ferrari, end. الشجن ،الحنين ،فقدان ،الأدب ،العلاقة ،المرغوب ، النهاية