جماليات
Volume 6, Numéro 1, Pages 144-167
2019-12-27

توثيق التراث المعماري الجزائري في الرسم الاستشراقي

الكاتب : قجال نادية .

الملخص

في إطار الدراسات الأثرية والتاريخية المكرسة لدعم وتثمين وحفظ التراث المعماري الجزائري تجدر الإشارة إلى أهمية الرسم الاستشراقي وبعده التوثيقي باعتباره مادة دسمة يمكن استغلالها في ترميم و بعث المعالم الحضارية الجزائرية التي تعمد الاستعمار الفرنسي طمسها، مع التأكيد على ضرورة غربلتها من شوائب إيديولوجيات الاستشراق الذي يعد من المنظور السوسيولوجي إحدى الأدوات الغربية الناعمة التي ساهمت في دراسة وتوثيق الحياة الشرقية بما يخدم السياسة الاستعمارية فضلا عن البعد الجمالي و التأثر بسحر الشرق والنزعة الغرائبية كما تسعى الدراسة إلى توضيح عوامل شبه اندثار التراث المعماري بالجزائر، وظروف و أسباب إقبال الرسامين المستشرقين على تدوينه. Abstract: In the framework of archaeological and historical studies devoted to supporting, valuing and preserving the Algerian architectural heritage, it is worth mentioning the importance of Orientalist painting and its documentation after it as a fatty material that can be used in restoring memory and resurrecting Algerian cultural features that French colonization deliberately obliterated, while stressing the necessity of sifting them from the impurities of Orientalist ideologies. From a sociological perspective, one of the soft Western tools that contributed to the study and documentation of Eastern life in order to serve the colonial policy as well as the aesthetic dimension and influenced by the magic of the East and exoticism, and clarify the quasi-factors The disappearance of the architectural heritage in Algeria, the circumstances and the reasons for the orientation of the orientalist painters to write it down .

الكلمات المفتاحية

توثيق . التراث .، المعماري.، الجزائري . الرسم .، الاستشراقي ; Keywords: Documentation; Algerian; architectural; heritage; Oriental ;painting.