دراسات فنية
Volume 8, Numéro 1, Pages 177-188
2022-12-29

ملامح العمارة الإسلامية في الرسم الاستشراقي

الكاتب : بلقاضي محمد .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى تسليط الضوء على العمارة الإسلامية في الرسم الاستشراقي، ببيان اهتمام الفنانين والمعماريين المستشرقين بمعالم العمارة الإسلامية، وهندستها وجمالياتها، من خلال قراءة بعض اللوحات الفنية التي صورت هذه العمارة بأنواعها، تصويرا بليغ الوصف، تضمن تفاصيل معمارية دقيقة من زخارف ومنمنمات وأشكال هندسية وتناسق الأشكال والألوان، أرّخ لتاريخ العمارة الشرقية. توصلت هذه الدراسة إلى أن الرسم الاستشراقي رغم التزييف الذي طال جزءا منه ورغم تعدد أهدافه إلا أن اللوحة المعمارية الاستشراقية تميزت بقيمة توثيقية مهمة، حفظت جزءا مهما من التراث المعماري، وأرخت لتاريخ العمارة في العام الإسلامي قبل اختراع التصوير الفوتوغرافي، كما ظلت شاهدة على عمائر غيَر الزمن والطبيعة ملامحها. This research aims to shed light on Islamic architecture in Orientalist painting, by showing the interest of Oriental artists and architects in the features of Islamic architecture, its architecture and its aesthetics, by reading some of the paintings that depicted this architecture,of all its kinds, in an eloquent description that included accurate architectural details of decorations, miniatures and geometric shapes, the consistency of shapes and colors, and that chronicled the history of Eastern architecture. This study concluded that Orientalist painting, despite the falsification that affected part of it and despite its multiple goals, was distinguished by an important documentary value, which preserved an important part of the architectural heritage, and chronicled the history of architecture in the Islamic world before the invention of photography, as it remained a witness to the buildings that time and nature changed their features.

الكلمات المفتاحية

الاستشراق ; العمارة الإسلامية ; اللوحة البصرية ; الشرق