حوليات الآداب واللغات
Volume 6, Numéro 3, Pages 293-307
2018-09-15

المضمر في رواية بنات الرياض قراءة نسقية

الكاتب : مريم لافي السلمي .

الملخص

تسعى هذه المقالة إلى الكشف عن الأنساق الثقافية المضمرة والمبطنة في الرواية النسوية (بنات الرياض) بصورة كلية تُبرز من خلالها ما يتماهى خلف التورية الثقافية من أنساق ودلالات ثقافية؛ للكشف عما تصوُّره الروائية رجاء الصانع في نصِّها من أمور مبطنة تتعلق بعادات اجتماعية تهيمن على الجنس الآخر، فتحاول أن يكشف المتلقي عمَّا تعانيه الكاتبة من سلطة المؤسسة المجتمعية. تُفهم من خلال تعْرِية الأنساق الثقافية إلى مستوى عالٍ من الوضوح، وقد استدعى ذلك تتبع الخطوات المنهجية ابتداءً بتقديم مفهوم للنقد والنسق الثقافي، ثم قراءة ثقافية موسعة في الأنساق المضمرة التي تصور الرجل في الرواية، كنسق التمرد والتعالي، ونسق الرقيب الديني، والخيانة، والنسق المثالي، ودراسة لغة الرواية في النّص والكشف عن أبعادها. Abstract: This article seeks to uncover the implicit cultural patterns embedded in the feminist novel (Girls of Riyadh) in a holistic manner, Highlighting through what is behind the cultural pictorial cultural patterns and connotations, To uncover what the novelist Rajaa al-Sanea imagined in her text of invisible things related to social customs that dominate the opposite sex, And it attempts to reveal to the recipient what the writer is suffering from the authority of the community institution. To understanding through the denudation of cultural patterns to a high level of clarity, And this has necessitated Methodological follow-up, Starting with the introduction of a concept of criticism and cultural pattern, Then an extensive cultural reading of the implicit patterns that depict the man in the novel, like the pattern of rebellion and transcendence, the pattern of the religious censor, the pattern of betrayal, the pattern of idealism, and Studying the language of the novel in the text and revealing its dimensions

الكلمات المفتاحية

النسق المضمر، الرواية، النقد الثقافي تأنيث اللغة. Implicit Pattern, Novel, Cultural Criticism, Femininity the Language