مجلة النص
Volume 7, Numéro 2, Pages 78-90
2020-12-14

تنمية الوعي الجمالي عند الأطفال Development Of Aesthetic Awareness Of Children

الكاتب : عواشرية شهيناز .

الملخص

باعتبار أن الجمال أداة من أدوات الوعي الذي يتنوع بين وعيٍ علمي واجتماعي وبيئي ونفسي إلا أننا نلاحظ نقص في الاهتمام بما يسمى "الوعي الجمالي" وتنميته عند الأطفال انطلاقا من الأسرة إلى المؤسسات التعليمية ومراكز الترفيه، بالرغم من أهميته التي تكمن في ترقية شخصية الطفل واكتشاف الميول والمهارات وتنمية الحواس وفتح الأفق العقلي والوجداني له. كما يسهم المجتمع والبيئة والمحيط الخارجي في التأثير على عقل الطفل وهذا ما جعل علماء النفس والتربية يتخذون الفن والجمال كعنصر أساسي للكشف عن وعي الطفل وذكائه ومستواه الفكري نظرا لعلاقته بالأنشطة الإدراكية والحسية للطفل في مرحلتي ما قبل المدرسة ومرحلة المدرسة، عبر إدراج التربية الجمالية كوسيلة لتنمية حسّه ووعيه الجمالي في هاتين المرحلتين في بيئته ومحيطه الأسري أو التربوي التي من شأنها أن تلعب الدور المهم والأهم في تنمية الوعي الجمالي عند الأطفال. كلمات مفتاحية: الوعي.، الجمال.، التربية الجمالية.، الطفل.، الفن. Abstract: Considering that beauty is one of the tools of awareness that varies between scientific, social, environmental and psychological awareness, However, we notice a lack of interest in what is called "aesthetic awareness" and its development among children, from the family to educational institutions and entertainment centers. Despite its importance, which lies in promoting the child's personality, discovering the tendencies and skills, developing the senses, and opening his mental and emotional horizons. Society. The environment and the external environment also contribute to influencing the child's mind, and this is what made psychologists and education scientists take art and beauty as a basic element to reveal the child's awareness, intelligence and intellectual level due to its relationship to the child's perceptual and sensory activities in the pre-school and school stages, By including aesthetic education as a means of developing his sense and awareness of aesthetics in these two stages in his family or educational environment, which would play the important and most important role in developing children's aesthetic awareness. Keywords: Awareness; Beauty; Aesthetic Education; Child; Art.

الكلمات المفتاحية

الوعي ; الجمال ; التربية الجمالية ; الطفل ; الفن ; Awareness ; Beauty ; Aesthetic Education ; Child ; Art