العمدة في اللسانيات وتحليل الخطاب
Volume 6, Numéro 1, Pages 367-377
2022-01-01

دور الوسائل التعليمية في تحسين عملية التعليم والتعلم

الكاتب : حمادي ربيعة .

الملخص

Talking about educational methods and their use as an aid in the learning process has become an urgent need, in light of the changes that the Algerian school is witnessing in all political, economic, social and cultural aspects, especially after the reforms that included the educational curriculum, as the latter includes new programs and Curriculum and content that requires new methods that are consistent with quality in comprehensive learning. Therefore, this study came to give a cognitive perception of the need to understand the role of these means, as well as defining the new strategy to activate their performance in the educational field, and make them more functional and effective in educational practice. Therefore, all necessary means must be provided for the success of the educational process, and a lot of attention should be given to it as a result of its connection to the global Internet. إن الحديث عن الوسائل التعليمية واستعمالها كوسيلة مساعدة في عملية التعلم أضحى مطلبا ملحا، في ظل التحولات التي تشهد المدرسة الجزائرية في جميع النواحي السياسية والاقتصادية والاجتماعية والثقافية، لاسيما بعد الإصلاحات التي شملت المنهاج التعليمي، إذ أصبح هذا الأخير يضم برامج جديدة ومنهاج ومحتوى، يتطلب وسائل جديدة تساير الجودة في التعلم الشامل لذا جاءت هذه الدارسة لإعطاء تصور معرفي يتعلق بضرورة استعاب دور هذه الوسائل، وكذا تحديد الاستراتيجية الجديدة لتفعيل آدائها في الحقل التربوي، وجعلها أكثر وظيفية وفعالية في الممارسة التعليمية. لذا يجب توفير كافة الوسائل الضرورية لنجاح العملية التعليمية، واعطائها كثير من الاهتمام نتيجة ارتباطها بشبكة الانترنيت العالمية.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية:  الوسائل  التعلم والتعليم  تكنولوجيا التعلم  الممارسةKeywords:  Means  teaching,  learning technology,  practice