المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي

The International Journal of Social Communication

Description

The International Journal of Social Communication, issued by the laboratory of media and communication studies , is concerned with theoretical and empirical research, and seeks to provide new approaches to the phenomena of communication and media from innovative perspective , based on deep and consolidate critical thinking which aims to question the current concepts and empirical trends, and which try through analytical methods and scientific inquiry to interpret and understand the relationship between the indicators of the phenomena of new media and communication and to dissect their manifestations, both in the Arab and Islamic world and in the global context. The journal gives special attention to research that focuses on social, civilizational and value-based variables, and which intends to approach the psychological and social behavior of social agents and their complex relationship to society in general.


11

Volumes

39

Numéros

489

Articles


الكروما وصناعة الإبهار السينمائي

دهماني سهيلة, 
2024-01-07

الملخص: منذ بزوغ فجر التصوير السينمائي ظل الإبهار البصري هو الشغل الشاغل لأهل هذا الفن إذ أنه يعد من أهم الوسائل التي تجذب عقل المتفرج ،ومن احد عناصر صنع الإبهار السينمائي تقنية الكروما أو مايعرف chroma key photography وهي تقنية استخدام خلفية ذات لون اخضر أو ازرق عند تصوير المشاهد السينمائية أو التلفزيونية ،حيث فرضت هذه التقنية نفسها فانعكس ذلك على خفض تكلفة موقع التصوير وخلق ديكورات ضخمة ومبهرة خدمت بشكل كبير البناء الدرامي للأفلام السينمائي. لهذا جاء المقال ليعرف بتقنية الكروما وبدايات استخدامها واهم الأفلام العالمية التي أبهرت المشاهدين بعد استخدامها. Since the dawn of film-making, visual dazzling is the sole worry and obsession of this arts experts because it’s considered to be one of the most important means to attract the minds of audiences and one of the elements of visual dazzling making is the chroma-key photography. It is a technique that uses a green and blue colored background while filming cinematographic or TV scenes. This technique has become crucial to a point that it decreased the costs of filming locations and created huge and spectaculars sets which have served immensely the dramatic build-up in cinematographic films. For this reason, the article introduces the chroma technique and the beginnings of its use and the most important international movies that has dazzled audiences.

الكلمات المفتاحية: الديكور،السينما،الكروما،الخلفية الخضراء والزرقاء، أفلام عالمية..


المعالجة الإعلامية لوباء كورونا في الصحافة الجزائرية دراسة تحليلية لعينة من جريدة الشروق اليومي

بن سهلة دنيا,  خلفلاوي شمس ضيات, 
2024-03-20

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الكيفية التي عالجت بها جريدة الشروق اليومي الجزائرية لوباء كورونا، وهذا من خلال تحليل أعداد الجريدة لشهر مارس 2020 ، انطلاقا من التحليل الكمي والكيفي لفئات الشكل والمضمون، بالاعتماد على أداة تحليل المضمون، واستخدام المنهج المسحي، وتوصلت نتائج الدراسة أنّ هناك تركيز على الخبر الصحفي في عرض وباء كورونا، وأن السبب وراء انتشار وباء كورونا استهتار المواطنين، وكذا التركيز على مختلف الفئات الفاعلة في الوباء، وكما توصّلت الدراسة إلى احترافية جريدة الشروق اليومي في معالجة وباء كورونا من خلال الاعتماد على قيمة الأنية. The study aims to identify how the of the Algerian daily newspaper Al-shorouk dealt with the corona during epidemic, through the analysis of the newspaper’s issues for the month of march 2020 , based on the qualitative analysis of the categories of form and content, relying on the content analysis tool, and the use of the survey method, the results of the study found that there is a focus on the press release in presenting the corona epidemic, and that the reason behind the spread of the corona epidemic is the recklessness of citizens, as well as the focus on the various groups active in the epidemic, and the study also found the professionalism of Al-Shorouk daily newspaper in addressing the corona epidemic by relying on the value of selfishness

الكلمات المفتاحية: المعالجة الإعلامية، وباء كورونا، الصحافة.


تأثير المشاهدة الماراثونية للأفلام السينمائية بالمنصات الرقمية على المنظومة القيمية لدى الشباب العربي: دراسة كيفية The impact of marathonic viewing of cinematic films on digital platforms on the value system of Arab youth: a qualitative study

حرب د. غسان ابراهيم, 
2023-12-15

الملخص: ملخص الدراسة: استهدفت الدراسة رصد تأثير المشاهدة الماراثونية للأفلام السينمائية بالمنصات الرقمية على المنظومة القيمية لدى الشباب العربي، من خلال التعرف على حجم المشاهدة الماراثونية، ودوافع المشاهدة، ومدى تأثيرها على المنظومة القيمية، وأشكال هذا التأثير، بالإضافة إلى محاولة الكشف عن القيم الإيجابية والسلبية المقدمة من خلالها، ومدى تقبل المبحوثين لها، واقتراح استراتيجية لمواجهة النتائج السلبية المترتبة على المشاهدة الماراثونية للأفلام السينمائية بالمنصات الرقمية، وطبقت على عينة عمدية من الشباب العربي الذين يشاهدون الأفلام السينمائية بالمنصات الرقمية بشكل ماراثوني قوامها (64) من جمهورية مصر العربية، وفلسطين، والامارات العربية المتحدة، والجزائر بالاعتماد على مجموعات النقاش المركزة، وأوضحت النتائج أن منصة نتفليكس Netflix كانت في مقدمة المنصات الرقمية التي يشاهد الشباب العربي الأفلام السينمائية من خلالها بشكل ماراثوني يليها منصة يوتيوب YouTube Premium ثم منصة أمازون Amazon Video Prime، واتضح أنهم يعتقدون بواقعية المضمون المقدم من خلالها بمستويات مختلفة حيث تبين وجود فروق في درجة اعتقاد المبحوثين من دولة الامارات العربية المتحدة، والجزائر مقارنة بباقي المبحوثين، وتبين انخفاض نسبة القيم الإيجابية التي تقدمها الأفلام السينمائية بالمنصات الرقمية مقارنة بالقيم السلبية التي لا تتفق مع القيم المجتمعية العربية، وبالتالي تؤثر على المنظومة القيمية لديهم بشكل سلبي نظراً للتعرض المتكرر، ولفترات طويلة لتلك المضامين. Abstract: This study aimed to monitor the impact of marathonic viewing of cinematic films on digital platforms on the value system of Arab youth, by identifying the volume of marathonic viewing, the motives of watching, the extent of its impact on the value system, and the forms of this impact. In addition to trying to reveal the positive and negative values presented through it, and the extent to which the respondents accepted them, and proposing a strategy to confront the negative consequences of marathonic watching of cinematic films on digital platforms. The study was applied to a deliberate sample of Arab youth who watch cinematic films on digital platforms in a marathonic manner. The study, based on focused discussion groups, consists of (64) Arab youth from the Arab Republic of Egypt, Palestine, the United Arab Emirates, and Algeria. The results of the study indicated that the Netflix platform was at the forefront of the digital platforms through which Arab youth watch cinematic films marathonically, followed by the YouTube Premium platform, and then the Amazon Video Prime platform. It became clear that the respondents believed in the realism of the content presented through it at different levels, as it was found that there were differences in the degree of belief of the respondents from the United Arab Emirates and Algeria compared to the rest of the respondents. It was also found that the percentage of positive values presented by cinematic films on digital platforms decreased compared to negative values that are incompatible with Arab societal values. Accordingly, it affects their value system negatively due to the repeated exposure, and for long periods, to those contents.

الكلمات المفتاحية: المشاهدة الماراثونية _ الأفلام السينمائية بالمنصات الرقمية _ المنظومة القيمية.


Arab Muslim migrants in Europe between to be save or integrate, a feminist ethnographic study

Drim Fatima Zahra, 
2023-07-21

Résumé: Our study belongs to the gender ethnographic type, as it is concerned with Muslim women immigrants from North Africa to Europe, as it describes in the form of an ethnographic report their lifestyle there between saved from their society or integration into a different society. The non-probability sample using the participant observation, immersion, coexistence, direct and indirect interview observation tool was specific to the time of the epidemic for a period of three years from November 2018 to December 2021, these women varied in their scientific and practical levels, their intellectual orientations, their ages and their social statuses, which necessitated the reliance on the gender approach and feminist ethnography As a theoretical approach that explains the manifestations of the life of Muslim women between the culture of the country of origin and integration into the future society.

Mots clés: female immigrants ; being saved ; integrate ; feminist ethnography


الإشكالات المنهجية في الدراسات الإعلامية السيبرانية لدى طلبة الدراسات العليا دراسة حالة قسم الإعلام والاتصال جامعة جيجل ( دفعتي2018،2017)

كريكط عائشة,  عباس سعيدة, 
2023-12-15

الملخص: يحاول هذا المقال البحث في إشكاليات بحوث الإعلام السيبراني لدى طلبة الإعلام، وذلك مساهمة منا في تسليط الضوء على أهم العراقيل التي تواجههم، خاصة مع التوجه المتسارع نحو البحث في مجالاته وقضاياه. لذا فقد تم التقصي حول هذه الظاهرة باستخدام منهج دراسة الحالة، وهذا لطلبة الدراسات العليا إعلام واتصال جامعة جيجل، من خلال الحصر الشامل عبر أداة الاستبيان الإلكتروني وقد توصلت الدراسة إلى أن أغلب الباحثين في الدراسة يواجهون مشكلات منهجية متفاوتة، تتراوح بين عدم الفهم الدقيق للموضوع وتساؤلاته البحثية، المقاربات النظرية المفسرة للموضوع،هذا وتشمل النتائج أيضا المنهج والأدوات والعينات، حيث يغيب استخدام المناهج والأدوات الجديدة الخاصة به والكيفية منها This article investigates the problems of new media research for the students, as a contribution to shed light on the most important obstacles facing them, especially that these research were increased in many fields and issues. Therefore, this phenomenon was investigated using the case study method, for postgraduate students of Media and Communication at Jijel University, through a comprehensive inventory and electronic questionnaire tool. The study concluded that most researchers face various methodological problems, ranging from understanding of the subject and its questions, theoretical approaches, where it is used the theories that explained media of the past stages , and this also includes the methodological procedures represented in the method, tools and samples, where there is no use of new methods and tools related to it and the qualitative one.

الكلمات المفتاحية: الإشكالات، المنهجية، الدراسات الإعلامية، الاعلام الرقمي، الدراسات العليا


اليومية – Social media platforms and the shaping of the Algerian public space - for a communicative approach in daily life -

بوخنون ميلود, 
2024-03-20

الملخص: ملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى مقاربة موضوع تشكيل الرأي العام عبر منصات التواصل الاجتماعي، مقاربة اتصالية مبنية على رصد التغذية الراجعة للأفراد في الفضاء العمومي التقليدي وعلاقتها بما يتم نشره على الفضاء الافتراضي،وعلاقة ذلك بأصحاب سلطة اتخاذ القرارات في هرم السلطة، الذين أصبحوا يتأثرون بشكل مباشر أو غير مباشر بما يتم تداوله على منصات التواصل في واقعنا اليومي.وقد توصلنا إلى أن عملية انتقال المعلومات تتم على مرحلتين من الفضاء العام إلى الفضاء الافتراضي إلى أصحاب القرارات في هرم السلطة ،الشيء الذي عوض الاتصال التقليدي المعروف في علاقة أصحاب القرار بمرؤوسيهم. Abstract: This research paper aims to approach the topic of shaping public opinion through social media platforms,based on a communication perspective that focuses on monitoring individuals’ feedback in the traditional public space and its relationship to what is published in the virtual space.This is related to decision-makers in the power hierarchy and the relation to the owners of power in the hierarchy,who are directly or indirectly affected by what is being circulated on social media platforms in our daily lives.We have found that the process of transferring information occurs in two stages from the public space to the virtual space to decision-makers in the power hierarchy,which replaces the traditional communication known in the relationship between decision-makers and their subordinates.

الكلمات المفتاحية: الرأي العام ; الفضاء العمومي ; الفضاء الافتراضي ; الحياة اليومية ; المقاربة الاتصالية ; Public opinion ; Public space ; Virtual space ; daily life ; communicative approach


تمثلات الحياة الشخصية لصانعات المحتوى على الأنستغرام لدى الطالبات الجزائريات دراسة على عينة من الطالبات الجامعيات بجامعة باتنة-1-

سعادي شفيقة,  نومار مريم نريمان, 
2024-03-20

الملخص: تتناول هذه الدراسة موضوع تمثلات الحياة الشخصية لصانعات المحتوى لدى الطالبات الجزائريات من خلال المنشورات والصور والقصص "Story" التي تنشرها هذه الأخيرة عبر تطبيق "إنستغرام"، حيث عرف التطبيق استخداما مكثفا خلال السنوات الاخيرة تزايد معه عدد صانعات المحتوى خاصة ذوات المحتوى الذي يعرض يومياتهن ونمط حياتهن التي تغلب عليها مظاهر الترف والرفاهية والسفر إلى مختلف بلدان العالم والعيش في منازل فارهة وارتداء أغلى ماركات الملابس واستعمال أشهر انواع العطور، مستحضرات التجميل والمجوهرات باهظة الثمن وامتلاك أحدث الأجهزة الالكترونية وأفخم السيارات، وغير ذلك من المظاهر التي تحمل دلالات عن الحياة المثالية والراحة المادية والنفسية لدى صانعات هذا النوع من المحتوى، وقد اعتمدنا في دراستنا هذه على منهج المسح الوصفي مستخدمين أداة الاستبيان . توصلنا الى مجموعة من النتائج أبرزها أنّ معظم المبحوثات يسعين إلى الإستفادة من تجارب صانعات المحتوى لتفادي الوقوع في نفس الأخطاء أو اتخاذ قرارات خاطئة، كما أن هناك وعيا وادراكاً حول الحياة الشخصية لصانعات المحتوى لدى المبحوثات، كما خلصت الدراسة الى أن الطالبات يتابعن صانعات المحتوى بهدف الإطلاع على المستجدات وإرضاء فضولهن. This study deals with the topic of representations of the personal lives of content creators on Instagram among Algerian female students through publications, pictures and stories through the “Instagram” application. Their diaries and lifestyle, which are dominated by manifestations of luxury, and travel to different world’s countries and living in luxurious houses and wearing the most expensive clothing’s brands and using the most famous types of perfumes, cosmetics and expensive jewelry and owning the latest electronic devices and the most luxurious cars, and other aspects that bear indications of the ideal life and the material and psychological comfort of the creators of this type of content, and we have adopted it in our study This is based on the descriptive survey method using the questionnaire and we reached a set of results: that most of the respondents seek to benefit from the experiences of content makers to avoid making the same mistakes or making wrong decisions, and there is awareness about the personal lives of content makers among the respondents. The study also concluded that female students follow content makers to know updates and satisfy their curiosity.

الكلمات المفتاحية: التمثلات ; مواقع التواصل الاجتماعي ; انستغرام ; صانعات المحتوى ; Representations ; social media sites ; Instagram ; content makers


ابستومولوجيا صناعة الأخبار في الفضائيات العربية الإخبارية

فرحاتي أمينة,  قراد راضية, 
2024-04-06

الملخص: يهدف هذا المقال إلى البحث في العمليّة المعرفيّة التي تنتج عن عمليّة صناعة الأخبار، من خلال مناقشة حدود العلاقة بين ابستومولوجيا الأخبار وصناعة المحتوى الإخباري في الفضائيات العربية، مع إبراز آليات واستراتيجيات العمل الإخباري بالقنوات العربية، وكذا تسليط الضوء على خصوصية صناعة الأخبار بارتكازها على عوامل الانتقاء والقيم الإخبارية التي تميزها عن المحطات الغربية. وقد أبانت الدراسة عن كون صناعة الأخبار تعتمد على ابستومولوجيا الأخبار من حيث اعتمادها على عمليتي التأطير والمنظور السردي، بتوظيف كل منهما الصورة التي تعتمد على دلالتها الرّمزية بكل أبعادها وأشكال توظيفها، والسرد اللغوي الذي يعتمد أساسا على توظيف بعض المفردات كشفرات لغوية تنبئ عن التحيز والإيحاء، وهي من الاستراتيجيات المنفردة التي تتباين فيها كل قناة عن الأخرى لإيصال رسائل معرفيّة هادفة. This article aims to investigate the knowledge process that results from the news industry process, by discussing the limits of the relationship between news epistemology and the news content industry in Arab satellite channels, while highlighting the mechanisms and strategies of news work in Arab channels, and highlighting the specificity of the news industry based on selection factors and values. news that distinguishes it from western stations. The study showed that the news industry depends on the epistemology of the news in terms of its reliance on the two processes of framing and the narrative perspective, by employing each of them the image that depends on its symbolic significance and all its dimensions and forms of employment, and the linguistic narrative that depends mainly on the employment of some vocabulary as linguistic codes that predict bias and suggestion. It is one of the unique strategies in which each channel differs from the other to deliver meaningful knowledge messages.

الكلمات المفتاحية: ابستومولوجيا الأخبار ; صناعة الأخبار ; الفضائيات الإخبارية العربية ; التوظيف الإخباري ; الـتأطير الإخباري ; News epistemology ; news industry ; satellite news Arabic ; , news recruitment ; news framing



Les 10 articles les plus téléchargés

7 270 دور الاتصال العمومي في تحسين صورة الهيئات العمومية - دراسة ميدانية على عينة من بلديات ولاية سطيف - 7 118 Freedom and Responsibility of the Electronic Press in Algeria in according to the Media Law of 2012 Comparative Analytical Study "Algeria, Morocco and Tunisia حرية ومسؤولية الصحافة الالكترونية في الجزائر في ضوء قانون الإعلام لسنة 2012 دراسة تحليلية مقارنة لقوانين الصحافة والنشر بالدول المغاربية "الجزائر، المغرب وتونس" 6 600 العلاقات العامة بين الإتجاهات و المنطلقات الفلسفية و مرتكزاتها الأخلاقية شركة Johnson & Johnson نموذجا 5 517 Journalistic performance and journalistic ethics under new Web applicationsالأداء الصحفي وأخلاقيات الصحافة في ظل تطبيقات الويب الجديدة 4 524 دور الإعلام الجديد فى تغيير المنظومة القيمية لدى لشباب دراسة تطبيقية على الشباب المصرى 4 118 أخلاقيات ممارسي العلاقات العامة في الجامعات العربية د ا رسة مسحية على عينة من ممارسي العلاقات العامة في الجامعات العربية Public Relations Practitioners' Ethics in Arabic Universities A field study on sample of Public Relations Practitioners in Arabic Universities 2 789 تطبيقات نظريات الاعلام و الاتصال التقليدية في فضاءات الإعلام الجديد traditional media and communication theories in new media spaces Gate keeper theory as a model 2 596 Using social networking sites in the campaignاستخدام مواقع التواصل الاجتماعي في الحملة الانتخابية 2 469 نظرية الحرية؛ حرية للإعلام أم للتعبير؟ 2 355 الاتجاهات الحديثة لبحوث نظريات الاتصال الجماهيري في إطار بيئة الإعلام الرقمي (2016-2021) دراسة تحليلية من المستوى الثاني