جديد الاقتصاد
Volume 1, Numéro 1, Pages 41-51
2006-12-31

أهمية التسويق الدولي في النشاط التسويقي للمؤسسة

الكاتب : سعدون بوكابوس . اسماعيل قرينات .

الملخص

شهد النظام الاقتصادي الجزائري في السنوات الأخيرة انفتاحا ملحوظا على العالم الخارجي من خلال الاتفاقيات التجارية المبرمة كالشراكة الأورو متوسطية والاستعدادات المتخذة للدخول في المنظمة العالمية للتجارية OMC، لذلك شرعت الدولة الجزائرية في تطبيق سياسة الخوصصة وتحويل الكثير من المؤسسات من الملكية العامة على الملكية الخاصة وترخيص قانون الاستثمار للمؤسسات الأجنبية بالتواجد والاستثمار في الجزائر، حيث بدأت المنافسة بالظهور والاتساع بين المؤسسات الوطنية والأجنبية وكذا الوطنية فيما بينها، وأدركت حينها هذه المؤسسات بأن كافة أنشطتها يجب أن تكون موجهة وفقا لقواعد السوق وأن الاهتمام بالوظائف التسويقية أصبح أمرا مطلوبا والأخذ بالمفاهيم التسويقية الحديثة واجبا مفروضا كما تكون لدى مسؤولي المؤسسة قناعة بأن التسويق هو الحصان الذي يجر العربة. The Algerian economic system has in recent years witnessed considerable openness to the outside world, through trade agreements such as the Euro-Mediterranean Partnership and preparations for joining the World Trade Organization (OMC). The Algerian State has therefore embarked on the implementation of the privatization policy and the transfer of many companies from public ownership to private ownership, and licensing the investment law for foreign companies to exist and invest in Algeria, so competition began to appear and widen between national and foreign companies as well as national ones among them, these companies realized then that all their activities must be market-driven and that attention to marketing functions has become required and the introduction of modern marketing concepts has also become a mus., Corporate officials are convinced now that marketing is the horse that is pulling the cart.

الكلمات المفتاحية

Keywords: privatization, investment, international marketing