المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 2, Numéro 4, Pages 74-88
2019-09-15

رأي الاطارات البيداغوجية بالمؤسسات الشبانية في علاقة السلوك الإشرافي بالأداء الوظيفي

الكاتب : بن يحي عزالدين . بن عبد الرحمان الطاهر .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدّراسة إلى معرفة طبيعة العلاقة الممكنة بين نمط السلوك الإشرافي والأداء الوظيفي، وهذا من خلال استطلاع آراء الإطارات البيداغوجية في علاقة السلوك الإشرافي بأدائهم الوظيفي بالمؤسسات الشبانية لولاية قسنطينة. وقد تكونت أداة الدّراسة المتمثلة في الإستبيان من محورين ، محور لقياس الأداء الوظيفي(24بندا) ومحور لقياس السلوك الإشرافي(17بندا) ، تم بناؤها بناء على المعايير والاسس التي تنطلق منها المؤسسات الشبانية في تقييم أداء موظفيها . حيث طبقت هذه الأداة على عينة عشوائية طبقية تتكون من (80) فردا . وفي ضوء النتائج المتحصل عليها من هذا البحث تبيّن أنّ نمط السّلوك الإشرافي له علاقة إرتباطية بالأداء الوظيفي للإطارات البيداغوجية بالمؤسسات الشبانية ، حيث تجلّى لنا أنّ نمط الإشراف العام له علاقة ارتباطية موجبة بالأداء الوظيفي ، وأنّه بالموازاة ، نمط الإشراف الخاص له علاقة إرتباطية موجبة بالأداء الوظيفي . Abstract : This study aimed to find out the nature of the relationship between the pattern of behavior and supervisory job performance , and through this poll tires pedagogical behavior in relation to their performance career supervisory institutions of Constantine. The study consisted of a tool in the survey of two axes , the axis to measure job performance (24 items) and the axis to measure supervisory behavior (17ites) , has been built on the basis of standards and the bases from which institutions in assessing the performance of its employees. This tool is applied where a stratified random sample consisting of ( 80 ) individuals . In light of the results obtained from this research show that the pattern of behavior supervisory him correlation functional performance tires pedagogical institutions , as demonstrated to us that the pattern of the overall supervision has a positive correlation to performance career, and that in parallel , pattern supervise your a positive correlation functional performance

الكلمات المفتاحية

Supervisory behavior ; Functionality ; The Pedagogical Framework