المعيار
Volume 23, Numéro 4, Pages 21-42
2019-09-15

أساليب السنة النبوية في صناعة التميز والإبداع في التربية والتعليم لدى الطفل والمراهق.

الكاتب : الياسين بن عمراوي .

الملخص

ملخص: يتناول البحث أساليب السنة النبوية في صناعة التمييز والإبداع لدى الطفل والمراهق، من خلال دراسة وتحليل وشرح الأحاديث التي تعنى بهذا الجانب المهم، يبدأ البحث بمقدمة فيها توصيف عام للدراسة فيها أسباب اختيار الموضوع، وأهدافه، وأهم الجوانب المضافة على الدراسات السابقة، ويليها المبحث الأول فيه الحديث عن الطفولة من حيث التعريفُ، والمراحل التي يمر بها الطفل قبل أن يشِبّ، ثم ما هي خصائص هذه المرحلة وما يترتب عليها من آثار، ثم يأتي بيان مفهوم المراهقة، وما يطرأ على المراهق من تغيرات نفسية وفيزيولوجية؛ ثم المبحث الثاني الذي هو جوهر البحث ولُبه ليتناول أساليب السنة النبوية في صناعة التميز والإبداع في التربية والتعليم لدى الطفل والمراهق، وذلك في عدة مطالب حوت دررا من منهج النبوة في اكتشاف المهارة وتنمية روح الإبداع عند الطفل والمراهق من خلال أمثلة تطبيقية ونماذج واقعية من حياة النبي صلى الله عليه وسلم في صناعة عقل الطفل والمراهق وتعليمه. Summary : This research deals with the methods of the Prophetic Sunnah in the development of excellence and creativity in the child and adolescent, through the study, analysis and explanation of the Hadiths that deal with this important aspect. The research begins with an introduction which brings together a general description of the study, the reasons for selecting the subject, its objectives, and the most important aspects added to previous studies. Followed by the first section in which we talk about childhood in terms of definition, and stages of the child before becoming a young man, and then what are the characteristics of this stage and its effects. Then comes the statement of the concept of adolescence, and the psychological and physiological developments that occur on the adolescent. After that and in second section - which is the essence of research and its core -, we address the methods of the Prophetic Sunnah in the creation and promotion of excellence and creativity in the education of children and adolescents, by focusing on aspects that contained masterpieces of the prophetic approach in discovering skill and developing the spirit of creativity in the child and adolescent through practical examples and realistic examples of the life of the Prophet (peace and blessing be upon him) in the promotion of the mind and education of the child and teenager.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: السنة، التميز، الابداع، الطفل، التعليم.