التدوين
Volume 11, Numéro 1, Pages 17-44
2019-01-31

العقلانية الرشدية ونظرية الوجود

الكاتب : غيضان السيد علي .

الملخص

ملخص بحث العقلانية الرشدية ونظرية الوجود كان ابن رشد على وعي تام بالفرق بين الانطولوجيا والكوزمولوجيا أو بين الوجود والكون؛ فإذا كان الكون يعني الظواهر الحسية التي نحسها ونراها في العالم من حولنا، فإن الوجود هو الخاصية الكامنة خلف هذه الظواهر والتي تعبر عن واقعه الحقيقي. وهو في ذلك كان متأثراً لحد كبير بدراسات أرسطو الأنطولوجية التي وصفت الفلسفة الأولى بأنها البحث في الوجود بما هو موجود، أي الوجود بالإطلاق بغض النظر عن خصائصه الجزئية أو مظاهره الحسية. وقد عني ابن رشد شأن غيره من الفلاسفة بالتعرف على طبيعة الوجود وبيان خصائصه العامة والقوانين والسُنن التي يجري عليها، ثم شرع يبحث في العلل والظواهر الكونية المؤلفة له، وشُغِل بالتعرف على منشئه وبيان صفاته والعلاقة بين الخالق والمخلوق، وطبيعة الوجود من حيث أنها مادية أو روحية أو أنها مزيج منهما. كما أنه حرص على الإجابة الفعلية بالإيجاب على السؤال المُشْكِل وهو هل من الممكن أن يكون الإنسان ماديّاً، معتقدا بالتصور المادي الفلسفي للكون والعالم، وفي الوقت ذاته مؤمناً بوجود قوة فاعلة في هذا العالم مهيمنة عليه؟ كما أنه شُغل أيضاً حين تصديه لبحث نظرية الوجود بالإجابة على عدة أسئلة جوهرية من قبيل: هل الوجود يتألف من عناصر كثيرة أم من عنصر واحد سواء أكان هذا العنصر عنصراً مادياً أم روحياً أم محايداً؟ وهل هو عنصر واحد كما يقول أنصار المذهب الواحدي Monism ؟ أم أن العالم يتألف من عناصر كثيرة كما يقول أتباع مذهب الكثرة Pluralism ؟ أم أنه يتألف من عنصرين اثنين كما يقول أصحاب المذهب الثنائي Dualism ؟ وبمعنى آخر هل الكثرة أو التعدد الذي نشاهدها في الوجود من حولنا هي كثرة أصلية وتعدد مطلق؟ أم أنه يمكننا أن نرى أن وراء هذه الكثرة الظاهرة مبدأً واحداً صدرت عنه هذه الكثرة؟ وهل هذا العالم قديم أم حادث؟ وهل العلاقات بين أشياء هذا الوجود تخضع للاحتمية والمصادفة أم لعلاقة السببية التي تحدد علاقة العلة بالمعلول على نحو قاطع؟ وما هي طبيعة هذا الكون؟ وهل تم خلقه وإيجاده وحدوثه دفعة واحدة ثم فرغت منه يد الصانع تماما؟ أم أن عمليات الخلق والإيجاد والتحول والتبدل والتغير والتطور هي عمليات أزلية وأبدية ومستمرة في هذا الوجود؟ وما هو الفرق بين عالم ما فوق فلك القمر وعالم ما تحت فلك القمر؟ وهل بالفعل هناك تأثير لعالم الأفلاك العليا على عالم ما تحت فلك القمر؟ وما هي كيفية خلق العالم؟ وما هو الموقف الرشدي من مشكلة الفيض؟ وهل من الممكن الاستدلال من الوجود على واجب الوجود؟ كل هذه الأسئلة حاول ابن رشد أن يجيب عليها فيما يمكن أن نطلق عليه "نظرية الوجود الرشدية". وقد أخلص ابن رشد لنزعته العقلانية في دراسته لهذه لنظرية، محاولا تقديم أجوبة على كل الأسئلة الأنطولوجية من منظور عقلاني خالص يبتعد عن الشوائب الإشراقية أو الكلامية. فابتعد ابتعاداً تاماً عن كل رأى لا يتفق مع العقل. الكلمات المفتاحية: العقلانية، الرشدية، نظرية الوجود، الانطولوجيا، الكوزمولوجيا Abstract Rational rationality and the theory of existence Ibn Rushd was fully aware of the difference between ontology and cosmology or between existence and the universe. If the universe means the sensory phenomena that we feel and see in the world around us, existence is the underlying property behind these phenomena that express its true reality. In this he was greatly influenced by Aristotle's anthropological studies, which described the first philosophy as the search for existence with what exists, that is, existence by firing regardless of its partial characteristics or sensory manifestations Ibn Rushd, like other philosophers, learned about the nature of existence and its general characteristics, laws and Sunnah, and then proceeded to explore the universal ills and phenomena of the universe. Or they are a combination of them. He was also keen to answer the actual answer positively to the question is whether it is possible to be a material person, believing in the philosophical material perception of the universe and the world, while at the same time believing in the existence of an active force in this world dominate it? He has also been engaged in addressing the theory of existence by answering several fundamental questions such as: Does existence consist of many elements or of one element, whether it is a material, spiritual or neutral element? Is it one element, say supporters of the Monism? Or is the world composed of many elements as the followers of Pluralism say? Or is it composed of two elements, as the dualism say? In other words, is the multitude or pluralism that we see in existence around us an abundance of originality and absolute pluralism? Or is it possible to see that behind this apparent phenomenon there is one principle that has produced so many? Is this an old world or an accident? Are the relations between the things of this existence subject to the inevitability and coincidence or the relationship causality that determine the relationship of illness to the meaning of the definitive? What is the nature of this universe? Was it created, created, and created in one fell swoop, and then the hand of the manufacturer completely emptied it? Or are the processes of creation, creation, transformation, change, change and evolution eternal, eternal and continuous in this existence? What is the difference between a world above the moon and a world under the moon? Is there really an impact on the world of the upper worlds on the Moon? How is the world created? And what is the rational position of the flood problem? Is it possible to infer from existence on the duty of existence? All these questions Ibn Rushd tried to answer in what can be called "the theory of ruthless existence." Ibn Rushd has deduced his rationality in his study of this theory, trying to provide answers to all the questions of the antonic from a purely rational perspective away from impurity or rhetoric. So, he went away completely from every view that did not agree with reason. Keywords: Rationalism, rationalism, existence theory, ontology, cosmology

الكلمات المفتاحية

العقلانية، الرشدية، نظرية الوجود، الانطولوجيا، الكوزمولوجيا ; Rationalism, rationalism, existence theory, ontology, cosmology