مجلة اقتصاد المال و الأعمال
Volume 2, Numéro 4, Pages 299-315
2018-12-31

تأثير استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في الترويج للحظائر السياحية بولاية تيسمسيلت

الكاتب : إبراهيم لجلط . جيلالي كرايس .

الملخص

The study proved the importance of the using social networks as a modern style in promoting the tourist serveces and tourist barns that are in the local places of tissemsilt,especially under the shade of rapid Technological devlopment, And to achieve that,it is procedured a study for 92 tourists male and femal who com to the national ban,ELMEDDAD ,AIN ANTER ,WILAYA OF TISSEMSILT.For this , a questionnaire is desigend to easure all the variables of this study ,commponetof 20 paragraphe So ,there is the verification of the semantis of validity and reliability rates.and for that,it twas used the computational averages,standasdeviations, the exam of bending, analusis of variance for answing all the question of the study and the test of its hypothesis. By the end ,this study reached to prove the effectiveness of using the social networks in tourism promotion of these barns .especially,the payes of facebook,youtube . After the finding , this study provided a set of recommendations such as :- the need to include all resident, enterprises of the tourist service,from Hotels ,tourist agencies and local adminstration on the pages in communication network to promote the tourist services and attract a large number of tourists. أبرزت الدراسة أهمية استخدام شبكات التواصل الاجتماعي كأسلوب حديث في الترويج للخدمات السياحية، والحظائر السياحية المتواجدة بالمناطق المحلية لولاية تيسمسيلت وخاصة في ظل التطورات التكنولوجية المتسارعة، ولتحقيق ذلك أجريت الدراسة على (92) سائحاً وسائحة قاصدا للحظيرة الوطنية بالمداد وعين عنتر بولاية تيسمسيلت. وتم تصميم استبيان لقياس متغيرات الدراسة مكونة من (20) فقرة، وتم التحقق من دلالات صدق وثبات الاستبيان. واستخدمت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار الانحدار واختبار (ت) وتحليل التباين للإجابة عن تساؤلات الدراسة واختبار فرضياتها. وتوصلت الدراسة إلى إثبات فعالية استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في الترويج السياحي للحظائر، خاصة صفحات الفايس بوك واليوتوب وفي ضوء هذه النتائج قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات من أهمها: ضرورة أن تتضمن كل المؤسسات المقدمة للخدمة السياحية من فنادق ووكلات سياحية وإدارة محلية على صفحات في شبكة التواصل الاجتماعي للترويج للخدمة السياحية واستقطاب أكبر قدر من السياح.

الكلمات المفتاحية

Social networks ; Virtual commumties ; Viral marketing ; Tourism promotion ; tourist barns. ; شبكات التواصل الاجتماعي ; المجتمعات الافتراضية ; التسويق الفيروسي ; الترویج السياحي ; الحظائر السياحية