الكَلِم
Volume 3, Numéro 1, Pages 63-87
2018-01-01

تأثير الإعلام في تعليمية اللغة العربية عند الطفل

الكاتب : كمـــال عمــامرة .

الملخص

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تتبع عالم الإعلام وتأثيره في لغة الطفل ببرامجه المختلفة، من رسوم متحركة وأناشيد، فهو يعد وسيلة تعليمية تساعده في عملية التعليم والتعلم، فلقد شهد الإعلام تطورا ملحوظا في تقديم المادة اللغوية الجاهزة للطفل بالصوت والصورة مع توظيف الألوان. وفي الوطن العربي عشرات الفضائيات والإذاعات المخصصة للأطفال تستعمل اللغة العربية كتابة ونطقا، فقلد تنبهت الدول العربية ومنها المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم ما للطفولة من مكانة سامية، لأن المستقبل لا يقوم إلا بها، فصغار الحاضر هم رجال الغد، هذه اللغة التي يتحدث بها أكثر مليار ونصف شخص، هي لغة القرآن وبها تقام العبادات يمكن إشاعتها بين الأمم بواسطة الوسائط المتعددة ومنها الإعلام الذي قصر نوعا ما في حقها ونحن نعيش في زمن العولمة وانتشار اللغة الإنجليزية. ومن هذا المنطلق اهتمت دراستي بالإجابة على الإشكالية الآتية: كيف يؤثر الإعلام في إكساب الطفل اللغة العربية؟ This studyaims to track the world of media and its impact on the childdifferentits programs, fromanimated and songs of the language, it is an education alway to help him in the teaching and learning process, we have the media witnessed a remarkable development in the provision of Article linguistic ready-to-childvideo and audio with the employment of colors. In the Arab world dozens of TV and radio stations for children using the Arabic language written and spoken, Vqldalarme dArab countries, including the Arab Organization for Education, Culture and Science of Children's Fund of highe steem, because the future does not only them, Vsgar present are men of tomorrow, the language spoken by more than one billion and a half people, is the language of the Quran and has heldworshipcandisseminatingthemamong the nations by multimedia, including the media, whichissomewhat palace in itsown right and we live in a time of globalization and the spread of the English language. Fromthis point of mystudyit focused on answering the followingproblem: how the media influences give the child the Arabiclanguage?

الكلمات المفتاحية

الإعلام، التعليمية; اللغة العربية الفصحى; التأثير والتأثر; التلفاز; المدرسة السلوكية;