لغة كلام
Volume 7, Numéro 1, Pages 235-244
2021-01-15

تعليمية المصطلح العروضي: مقاربة لسانية تعليمية في مناهج اللغة العربية لمرحلة التعليم الثانوي. The Prosodic Term Didactic: A Didactic Linguistic Approach In The Arabic Language Curricula For Secondary Education.

الكاتب : التونسي حمزة . مالكية بلقاسم .

الملخص

ملخص: يقارب المقال المصطلح العروضي مقاربة لسانية تعليمية في المرحلة الثانوية. والهدف منها: إثبات تعليميته في المرحلة. و تنبثق أهمية الموضوع من كون المصطلحات مفاتيح علم العروض. وكون المناهج تعد دساتيرا لتعليم أي نشاط في اللغة. ولتحقيق الهدف انطلق البحث من الإشكاليات التالية: هل يمكن الحديث عن تعليمية المصطلح العروضي في مناهج اللغة؟ وماهي المقاربة المناسبة لها؟ وما المهارات التي يمكن أن تُحققها للمتعلم؟ وقد توصل البحث إلى: إثبات تعليمية المصطلح في المناهج، وأهمية المقاربة النصية فيها، وأهم المهارات التي يمكن أن تُحققها للمتعلم. كلمات مفتاحية: التعليمية، المصطلح العروضي، المقاربة، المناهج، التعليم الثانوي. Abstract: The article approaches the prosodic term in a didactic linguistic way in the secondary level and its aim is to prove its education in this stage. The topic's importance emerges from the fact that terminologies are keys to prosody and that curricula prepare constitutions to teach any activity in the language. To achieve the goal, the research started from the following problems: Is there a possibility to talk about the prosodic term pedagogy in the language curricula? What is the suitable approach to it? What are the skills that it can achieve for the learner? The research has reached: demonstrating the term pedagogy in the teaching curricula and the importance of textual approach in it in addition to the most important skills which it can achieve for the learner. Key words: didactic, the prosodic term, approach, curricula, secondary education.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: التعليمية، المصطلح العروضي، المقاربة، المناهج، التعليم الثانوي. Key words: didactic, the prosodic term, approach, curricula, secondary education.