الناصرية
Volume 9, Numéro 2, Pages 129-171
2018-12-01

قراءة سوسيولوجية لبعد الثقافة الصحية في منهاج المدرسة الجزائرية. Sociological Reading Of The Dimension Of Health Education In The Curriculum Of The Algerian School

الكاتب : كربوش عبد المجيد .

الملخص

الملخص: تركز دراستنا الميدانية على المدرسة كفضاء مؤسساتي يلتحق به الطفل منذ سنواته الأولى من جهة ولأهمية الدور الذي تقوم به والمتمثل في كيفية المزج بين الفعل الثقافي والفعل التربوي لإنتاج الفرد المكيف مع الخصوصية الثقافية والثقافة العالمية من جهة أخرى، و من أهم ما يبرز ذلك اليوم هو إكساب الفرد السلوك الصحي السليم وبالتالي اكتساب ثقافة صحية عامة، فمن أجل معرفة الحضور الفعلي لهذا البعد في المدرسة الجزائرية تسخر لها مختلف الوسائل البيداغوجية والفاعلين التربويين لتحقيق ذلك، ولكن وقع اختيارنا على فاعل غير ناطق ملازم للمتمدرس في جميع المراحل التعليمية التي يمر بها وهو المنهاج المخصص منها محتويات الكتب المدرسية للمرحلة الابتدائية التي يكتسب فيها أولى تعلّماته، ولعل ذلك يدلنا على هدفنا من هذه الدراسة الذي يتجلى في كيفية تعلم الطفل للسلوك الصحي ومعرفة تمظهراته، ممّا يحقق ثقافة صحية في المدرسة والمجتمع عامة. Sociological reading of the dimension of health education in the curriculum of the Algerian school Our field study concentrates on the school as an institutional space, which welcomes the kid for his first years on one hand and for its crucial role, which is represented in the way of melting between the cultural and the educational acts to producing an adaptable individual with the cultural privacy and the international culture on the other hand. The most vital role is exposing the individual to a healthy and a correct attitude, subsequently acquiring a general healthy culture.To know the real attendance of this dimension in the Algerian school the different pedagogical equipment and the interactive educators for realizing the drawn goal should provide that. However, our choice was not only related to the previous elements rather than curriculum itself. This latter includes the book's contents in the early stages of the student's career (primary stage), that induced us to know about the kid's healthy attitude and appearances. As a whole, it realizes healthy culture in the school and in the society.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: قراءة سوسيولوجية، الثقافة الصحية، الصحة المدرسية، التربية الصحية، محتوى المنهاج. ; Keywords: Sociological reading, school curriculum, healthy culture, School Health, Healthy education.