مجلة الحقيقة
Volume 9, Numéro 2, Pages 282-299
2010-06-30

طبيعة المسؤولية السياسية للوزيرالاول في الجزائر على ضوء التعديل الدستوري 2008

الكاتب : عيسى أ. طيبي .

الملخص

تعتبر مسؤولية الوزير الأول ، مسؤولية مضاعفة أمام كل من رئيس الجمهورية وكذا أمام البرلمان ، وذلك نظرا لخضوع هذا الأخير إلى رئيس الجمهورية في تعيينه وكذا في إنهاء مهامه مما يجعله تحت رحمة الأول، هذا من جهة ومن جهة أخرى ، فإن التعديل الدستوري لسنة 2008 ،جاء بتجريد الوزير الأول من برنامجه السياسي ، فأصبح بذلك مجرد مساعد لرئيس الجمهورية ، ومع ذلك أبقي على مسؤوليته كاملة ، ففيما يتعلق بقيام مسؤولية هذا الأخير أمام رئيس الجمهورية ، فيتجلى ذلك من خلال السلطة المطلقة لرئيس الجمهورية في تعيينه وكذا في عزله، وهذا بنص الدستور وما يعزز ذلك الطبيعة المتدهورة جدا لمركز الوزير الأول مقارنة برئيس الجمهورية ،بل وتعززت هاته المسؤولية أمام هذا الأخير الذي ، أصبح بعد التعديل الدستوري لسنة 2008 ، الرئيس الحقيقي و الوحيد للسلطة التنفيذية ،كما أبقى على المسؤولية السياسية للوزير الأول أمام البرلمان متمثلا ذلك في الرقابتين السابقة و اللاحقة لمباشرة الحكومة لمهامها وكذا ترك الأدوات التقليدية للرقابة البعدية من سؤال و استجواب وتحقيق ، وهو ما يجعل الوزير الأول في وضع غريب وضعيف قل نظيره في الأنظمة الدستورية الديمقراطية ، يناقض تماما القاعدة الدستورية القاضية بأنه ، حيثما توجد سلطة ،توجد مسؤولية ،أما و قد جرد هذا الأخير مما تبقى له من سلطات ،(برنامجه السياسي) فما الجدوى من إبقاء هذه المسؤولية المضاعفة عليه ؟ .إن هدا الوضع لايستقيم إلا باختيار أحد النظامين النيابيين البرلماني أو الرئاسي وبوضوح . Abstract There is a famous saying in the constitutional doctrine says that "where ever there is an authority, there is a responsibility, and by analyzing the Algerian constitutional system especially about in which extent does this saying realized in the light of the latest constitutional amendment in 2008, we will try to answer the following question; What is the nature of the responsibility and by which the real position of the prime minister in the Algerian constitutional system in the light of the amendment of 2008? According to the Algerian constitutional amendment of 2008, the prime minister has no effective authorities, especially after replacing his programme by the president of the republic s one, which clarify the nature of the practiced programme that was namely belong to the prime minister, but in fact, it was the president s. Now, the prime minister has loosed even his unique pure authority , they are all in the president s programme service all this make the prime minister just an assistant for the president of the republic who is not responsible politically but has a huge authorities, whereas the prime minister has no effective authorities which leads to put the later in a very weak position comparing with the president of the republic and this means that there is no real double executive authority rather then a unique one presided by the president of the republic which means that there is a change in the nature of the Algerian constitutional system from the semi parliament system to the closed presidential one . Which means that the constitutional system should be clarified. either a parliament or a clear presidential one .

الكلمات المفتاحية

المسؤولية، السياسة، الوزيرالاول، التعديل الدستوري 2008