دراسات وأبحاث
Volume 10, Numéro 4, Pages 175-187
2018-12-15

فاعلية استخدام وسائل تكنولوجيا التعليم للطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة في جامعة اليرموك

الكاتب : تيسير اندراوس سليم استاذ مشارك .

الملخص

الملخص: هدفت هذه الدراسة الى التعرف على فاعلية استخدام وسائل تكنولوجيا التعليم للطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة من وجهة نظرهم. حيث تكونت عينة الدراسة من (125) طالبا وطالبة من ذوي الاعاقات (بصر، سمع، حركة) لمرحلة البكالوريوس. اما اداة الدراسة، فقد تمثلت بالاستبانة التي اعدها الباحث، بالاعتماد على عدد من الابحاث والدراسات ذات العلاقة، فضمت( 20) فقرة بعد التاكد من خصائصها السيكومترية. طبقت الدراسة، واجريت المعالجات الاحصائية اللازمة، التي اظهرت بان معدل المتوسطات الحسابية لتقديرات افراد عينة الدراسة جاء عاليا.فاحتلت الفقرة (16) المرتبة الاولى وهي "تعمل وسائل تكنولوجيا التعليم على ارساء اسس ومبادىء التفكير السليم والادراك الصحيح لدى الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة في المواقف التعليمية. في حين احتلت الفقرة (3) المرتبة الاخيرة. وتبين من نتائج فحص الفرضيات وجود فروق في تقديرات الطلبة على الاداة ككل حسب متعير الجنس، ولصالح الذكور،وحسب متغير الاعاقة ولصالح اعاقة ( الحركة)وعدم وجود فروق بحسب متغير التخصص. الكلمات المفتاحية: الفاعلية، استخدام ،تكنولوجيا التعليم، وسائل، ذوي الاحيحاجات الخاصة،جامعة اليرموك Abstract: The study aimed at identifying the effectiveness of using education technology aids for the students with special needs as perceived by them.The sample of the study consisted of (125) students from special needs (Sight, Hearing, Movement) at the bachelor stage.The instrument of the study was presented in the questionnaire prepared by the researcher, based on a number of related studies and researches. The study was conducted and necessary statistical treatments showed that the high arithmetic means of students' responses on the instrument.Item (16) came in the first rank, (The Effectiveness of using education technology aids firmly establishes the basics and principles of sound thinking and correct awareness for the students with special needs in educational situations), while item (3) came last. The results of testing showed the existence of differences in the students' responses according to the variable of sex in favor male students, and according to the kind of disability in favor (Movement), and the non-existence of differences according to the variable of specialization.The study concluded by stressing the importance of the role of universities in supporting the educational process for students with special needs, as called for by international conventions, and conducting more similar studies in other fields of education. Keywords: Effectiveness, Using, Education technology, Aids, Special needs, Yarmouk University

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الفاعلية، استخدام ،تكنولوجيا التعليم، وسائل، ذوي الاحيحاجات الخاصة،جامعة اليرموك