لغة كلام
Volume 4, Numéro 1, Pages 50-62
2018-09-27

البطل وأشكال الصّراع في رواية (الخندق الغميق) لسهيل إدريس

الكاتب : بوشيبة الطيب .

الملخص

يُعتبر الصّراع في الخطاب الروائي أحد أهم الركائز الموضوعاتية والتقنية في آن واحد، والتي تتحرك بموجبها عجلة الأحداث وتنمو معها الشخصيات، وتزداد حدّته وأهميته معا كلما تطورت الوقائع وتأزمت الأوضاع، ولعل البطل أكثر أطراف القصة إدراكا للصراع وخوضا له، كون معظم أحداثها تدور حوله ومرتبطة به، وهذا ما سنحاول إجلاءه من خلال هذه القراءة في رواية (الخندق الغميق) للروائي العربي سهيل إدريس، الذي قدّم أشكالا مختلفة للصراع بداية بالصراع بين الأجيال والصراع الديني والصراع النفسي والصراع الأخلاقي. إنها صور ومظاهر استطاع من خلالها الكاتب سبر أغوار النفس الإنسانية وما تتعرض له من اضطرابات وتغيّرات تصنعها الظروف والأحداث. Conflict in narrative discourse is one of the most important thematic and technical pillars at the same time, In which the wheel of events moves and the characters grow. The increase of severity and importance together as the facts and the situation has become more difficult. perhaps the most important hero of the story aware of the conflict and the fight, because most of the events revolve around it and linked to him. This is what we will try to evict through this reading in the novel (El Khandaq El Ghamiq) for Sohil Idris, Who presented different forms of conflict, beginning with the conflict between generations, religious conflict, psychological conflict and ethical conflict. And changes made by circumstances and events. It is images and manifestations through which the writer can explore the depths of the human psyche and the disturbances and changes that are made by circumstances and events.

الكلمات المفتاحية

البطل، الشخصية ، الصراع، الأدب، الرواية، الخندق الغميق. Hero, narrative character, conflict, literature, novel, EL KHANDAQ EL GHAMIQ.