دراسات وأبحاث
Volume 7, Numéro 20, Pages 160-186
2015-09-15

صراع القديم والجديد في رواية " الخندق الغميق" لسهيل ادريس دراسة في الإشكال والبنى السردية

الكاتب : محمد قراش .

الملخص

2/ ملخص الدراسـة: تقدم هذه الدراسة عبر مباحثها الثلاثة ( خارج النص ، البنى السردية ، النص والسياق ) مقاربة تحليلية لرواية الخندق الغميق لسهيل إدريس ،انطلاقا من فرضية استكشافية هي :أن الرواية رواية صراع حضاري تقع ضمن نوع رواية السيرة ، التي يخوض بطولتها شخص من النخبة ، حيث تتجلى في عتبات النص : (غياب الاهداء ، العنوان، وكلمة الغلاف) تجربة الرواية في دلالتها على الصراع، ويبرز في بناها السردية ذلك الطابع الذاتي الذي يحكم بنية المكان و بنية الزمن والحدث، ثم يأتي تناص الرواية مع سيرة الأيام لطه حسين المؤكد باعتراف المؤلف نفسه( سهيل إدريس )، ليجسد حقيقة جنسها الأدبي، وعلاقتها بطموحه ككاتب ومثقف، يسعى بتوتر للتحرر من قيود مجتمعه وسلطته الأبوية . 2/ Summary of the Study: This study provides across his three Chapters (outside the text, narrative structures , text and context) analytical approach to the novel "The Deep Trench" of "Suhail Idris", Based on exploratory hypothesis : this novel is cultural conflict novel Located within biography novel type, which locked his heroism a person from the elite, where reflected in thresholds text : (absence of gifting, title, and the word cover) novel experience in significance to the conflict, and highlights in the structures narrative that self-nature, which governs the structure of the space, time and event , the intertextuality novel with the biography of " days" of Taha Hussein certainly recognized by the author himself ( = Suhail Idris), comes to reflect the fact of her literary genre , and their relationship to the ambition of the author as a writer and cultured , seeks to break free of his community and his parental authority restrictions.

الكلمات المفتاحية

The Deep Trench(alkhandek algamig) , narrative structures, cultural conflict, a novel - biography, intertextuality, thresholds text, context. الخندق الغميق ، البنى السردية ،الصراع الحضاري ، رواية - سيرة ، التناص ، عتبات النص ، السياق