التعليمية
Volume 8, Numéro 3, Pages 35-50
2018-09-17

إبستيمولوجيا المعنى والمعرفة

الكاتب : طوالبية محمد .

الملخص

ملخص يبحث هذا المقال في إشكالية وجود المعنى وكيفية تشكله، وهل المعنى هو ذاته الصورة الذهنية، وكيف يعطى هذا المعنى لموجود معين، وهل المعنى يوجد مع الشيء حكما بمجرد ظهور ذلك الشيء في الوجود؟ أم أن الوعي يكتشف ذلك الشيء أولا ثم يصنع له معنى خاصا به ليلتحق به فيما بعد وضعا؟ ما طبيعة المعنى؟ كيف يظهر؟ و أين يكمن؟ و على أي أساس يخلق؟ و هل هو ثابت في الشيء أم متغير؟ هل هو واحد أم متعدد؟ هل هو من ينقل الفكر أم هو الفكر ذاته؟ هل يستخدم المعنى في تأسيس المعرفة؟ هل يمنع المعنى التأويل أم هو المشكّل للتأويل؟ هذه الإشكاليات وغيرها هي مواضيع لبحثنا هذا. الكلمات الدالة: المعنى، الدلالة، تشكُّل المعنى، التصور، الصورة الذهنية، المعرفة، منطق المعنى، التمثُّل. Abstract The philosophy between existence and meaning, and calls to say that the very existence does not emerge without meaning, and emphasizes that the meaning is the condition necessary and sufficient to divert a philosophy of honest question. On this basis of this philosophy believe that all existing physical sense and therefore can awareness Arif aware, then we say that the asset has a meaning in itself, and the meaning is that there is necessarily, and awareness of Arif collective or individual replica of the meaning of each exist. But this gives meaning to that found? Is the meaning-located with the existing provision as soon as the appearance of the thing to exist? Or discover that the awareness of that thing first and then make him our own to join later by the situation? What kind of meaning? How to show? And where is? And on what basis creates? And is it fixed in the thing or variable? Is it a single or multi? Is it the thought of relocating, or is thought in itself? Does the meaning in the establishment of ideology?

الكلمات المفتاحية

المعنى، الدلالة، تشكُّل المعنى، التصور، الصورة الذهنية، المعرفة، منطق المعنى، التمثُّل.