مجلة الراصد العلمي
Volume 7, Numéro 2, Pages 39-63
2020-10-02

إبستيمولوجيا الظاهرة الاتصالية و البراديغمات الجديدة Epistemology Of The Communicative Phenomenon And New Paradigms

الكاتب : بــداني فــؤاد .

الملخص

إنّ إبستيمولوجيا الظاهرة الاتصالية تعتمد في تأسيسها على جهود الباحثين و الخبراء الذين يميل أغلبهم إلى المقاربات التبسيطيّة التي تساعد في نظرهم على صناعة القرار و فهم التأسيس المنهجي و النظري للاتصال ففي الورقة البحثية تفصيل للبراديغمات الابستيمولوجية التي أسست للفكر الاتصالي و كيف يمكن تصنيف نظريات الاتصال حسب كل براديغم و اهم مميزات و خصائص كل اتجاه في حقل علوم الاعلام و الاتصال ، بالانتقال من السيبرنيطيقا الى البنائية الوظيفية لتظهر النقدية التأولية كثورة على المفاهيم الكلاسيكية في التفكير و التحليل. Epistemology of the communicative phenomenon depends in its establishment on the efforts of researchers and experts, most of whom tend to Simplistic approaches, which in their view help decision-making and understand the systematic and theoretical foundation of communication. In the research article, an explanation and a simplification of the epistemological paradigms that have been established for communicative thinking, and how communication theories can be classified according to each Pradegem and the most important characteristics and characteristics of each direction in the media and communication sciences, moving from cybernetics to functional constructivism to reveal interpretive criticism as a revolution on classical concepts of thought and analysis.

الكلمات المفتاحية

النظرية ; النموذج ; الاعلام و الاتصال ; البراديغم ; الابستيمولوجيا ، ; Epistemology ; pradigm ; media and communication ; paradigm ; theory