مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 8, Numéro 24, Pages 281-297
2016-06-01

تصور التلمیذ لدور المكتبة المدرسیة في اكتساب الفعل الق ا رئي لدى تلامیذ السنة الثالثة ثانوي د ا رسة میدانیة

الكاتب : مریزقي مسعودة . بیبي مر ا زق .

الملخص

لا یختلف اثنان على أهمیة المكتبة المدرسیة في حسن سیر عملیة التربیة التي تقوم بها المدرسة للناشئة ،وأن دور المكتبة هو دور الموجه والقائد لعملیة التربیة بكاملها ،ولاسیما في سن تكوین شخصیة الطلاب وثقافتهم ،كما أن لها دور جد عظیم في اثارة دافعیة واهتمام التلامیذ وشغفهم بالق ا رءة ، وتنمیة المها ا رت الق ا رئیة في كل مرحلة تعلیمیة حتى یرتقي التلمیذ بمستویات علیا في الق ا رءة كالقدرة على نقد النصوص والتذوق الادبي والفني ...والوصول الى مرحلة الكتابة ،ولكن الواقع یعكس غیر ذلك فما نشهده الیوم هو عزوف التلامیذ عن الق ا رءة ،وهذا یعد مشكل كبیر بالنظر الى الفائدة العظمى التي تقدمها الق ا رءة للفرد ،فمن خلالها تتشكل الشخصیة ویزید مستوى التحصیل العلمي والمعرفي للتلمیذ ،فواقع مكتباتنا المدرسیة الیوم مزري لا من حیث توفرها على مصادر المعلومات أومن حیث محاولتها جذب التلامیذ الیها واستغلالها من طرفهم، فجولة قصیرة على مدارسنا ترى أنها تكاد خالیة من شيء اسمه مكتبة المدرسیة .فبحثنا هذا جاء لیسلط الضوء على واقع المكتبات المدرسیة ومدى توفرها على مواصفات المكتبات الیوم ،وهذا كله یعكس تصور التلمیذ لدور المكتبة المدرسیة خاصة لدى تلامیذ سنة ثالثة ثانوي المقبلین على امتحان للدخول الى الجامعة بوابة البحث العلمي والق ا رءة الحرة ،فهل التلمیذ الثانوي تم تكوینه جیدا فیما یخص كیفیة استخدام والاستفادة من المكتبة المدرسیة ؟ولقد تكونت عینة الد ا رسة من 70 تلمیذا وتلمیذة من الشعب الأدبیة والعلمیة بهدف معرفة علاقة تصور التلمیذ لدور المكتبة المدرسیة باكتساب الفعل الق ا رئي ، وقد توصلت النتائج إلى : أن هناك علاقة موجبة ودالة احصائیة بین تصور التلمیذ لدور المكتبة المدرسیة واكتساب الفعل الق ا رئي . كما بینت النتائج أن الاناث یترددن على المكتبة المدرسیة أكثر من الذكور. كما أن تلامیذ الشعب الادبیة یترددن على المكتبة المدرسیة أكثر من تلامیذ الشعب العلمیة. No one disagrees on the importance of school library in the proper functioning of the educational process carried out by the school for the youth, and that the role of the library is the role of the router and the commander of the whole process of education, especially in the age of personal students and their culture formation, they also have a very great role in raising the motivation and the interest of students and their passion for reading and the development of literacy skills in every stage of education even rise pupil high levels in reading such as the ability to criticize texts and taste of literary and artistic ... and get to the writing stage, but actually reflects is that what we are witnessing today is the reluctance of students for reading, and this is a big problem, given the Great interest rates offered by the reading of the individual, it is through personal shape and increase the scientific and cognitive achievement for the student level, the reality of school libraries today Mzari not only in terms provided by the sources of information or from where its attempt to attract pupils to and exploited by them, short Vjulh on our schools, you see they are almost free from anything named the school library .fbgesna this came to shed light on the reality of school libraries and availability to libraries specifications today, and all this reflects the perception of the pupil of the role of private school library when pupils a third-year secondary next two on the exam to enter the gate of the university scientific research and the free reading, is secondary pupil was well configured in terms of how to use and benefit from the school library? The study sample consisted of 70 pupils from the literary and scientific people in order to know the relationship of the student perception of the role of the school library reading acquisition act, the results have been reached: That there is a positive function and statistical relationship between student perception of the role of the school library and the acquisition of reading the act. The results also showed that females attending school library more than males. The literary disciples of people attending school library more than pupils scientific people. The opening words: perception of the role of the school library, the act of reading .tlamiv a third-year secondary

الكلمات المفتاحية

تصور دور المكتبة المدرسیة ، الفعل الق ا رئي .تلامیذ سنة ثالثة ثانوي