حوليات جامعة قالمة للعلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 8, Numéro 1, Pages 1-16

A Study On The Factors Affecting The Teaching And Learning Process Of English As A Foreign Language: Possible Remedies

Auteurs : Elaggoune Abdelhak . Toulgui Ladi .

Résumé

This paper examined some of the factors that adversely affect the acquisition of English as a foreign language in the Department of English at Guelma University. The work was elaborated through the following variables: 1) the students’ motivation and attitudes toward the target language, (2) the availability and frequency of the use of adequate teaching materials, (3) quality of the teaching staff and their ability to use modern instructional methods, and (4) the learning environment and the amount of exposure to the target language. The main intention, however, was to identify the various factors that negatively influence the teaching/learning environment, and to suggest possible solutions in order to promote the teaching and learning of EFL in our department. The findings revealed that students lacked the necessary materials, and appropriate environments in and out of the classrooms to practise the target language. Moreover, students’ psychological obstacles, cultural background, teachers’ problems of teaching methodology, lack of motivation and proficiency, all proved to be additional factors of poor performance. تبحث هذه الدراسة في العوامل التي تؤثر سلبا على اكتساب اللغة الإنجليزية في الجامعة الجزائرية. وفي هذا الإطار تم طرح عدة أسئلة تدور في مجملها حول المتغيرات الآتية: (1) حوافز و آراء الطلبة اتجاه اللغة المستهدفة، (2) مدى وفرة وسائل التدريس المناسبة واستعمالها، (3) نوعية هيئة التدريس و قدراتها على استعمال طرائق التدريس الحديثة، (4) مدى جاهزية المحيط التعليمي و نسبة استعمال اللغة المدروسة من قبل الطلبة. أما الهدف الأساسي فهو التعرف على العوامل المختلفة التي تؤثر سلبا على المحيط التعليمي، و من ثم اقتراح حلول من شأنها ترقية تدريس اللغة الإنجليزية في الجامعة الجزائرية. لقد كشفت النتائج المتوصل إليها نقائص ملحوظة في الوسائل التعليمية الضرورية وفي المحيط التعليمي داخل قاعات الدراسة وخارجها. كما خلُصت هذه الدراسة إلى أن العوامل النفسية والمرجعية الثقافية للطلبة، وكذلك عدم إلمام هيئة التدريس بالمناهج التعليمية الحديثة، وغياب الحوافز والمهارات لدى بعض الأساتذة هي عوامل إضافية للأداء السلبي.

Mots clés

Motivation, Attitudes, EFL, Teaching materials, Learning environment, Instructional methods, Teachers’ proficiency.