جسور المعرفة
Volume 10, Numéro 1, Pages 183-194
2024-03-31

فاعلية القناع في قصيدة المسيح بعد الصلب للسّيّاب

الكاتب : بوبعيو مصطفى .

الملخص

لعلّ أنشودة "المسيح بعد الصلب" للسيّاب تمثّل الأنموذج الأنسب للقصائد التي تأسّست على فنّية القناع الشعري، حيث يستنطق فيها "شخصية المسيح" مستلهما حادثة صلبه، فيتقنّع بها قناعا دراميا يتوارى خلفه ويتحدث بلسانه، ومن ثمّ يكون هذا القناع هو الذات التي تنوب عن الشاعر في القصيدة صوتا وفعلا، لتصبح الشخصية القناعية محورا لتجربته. سنعرض في هذا المقال لفنية القناع الشعري في هذه الأنشودة لنسلط الضوء على شخصية المسيح التي يستلهمها السياب من التراث والأسطورة ليقول من خلالها ما يريد، حيث تتولج الذات في قناع المسيح فيتحد الصوتان داخل القصيدة، -صوت السياب وصوت المسيح. ممّا أسعف رمز الأنشودة إلى الارتقاء لمستوى القناع الشعري. Abstract: Perphaps the chant entitled "The Christ After The Crucifixion" of Essayyeb represents the most appropriate model for the poems that were founded on the poetic mask technique, where the personality of christ is questioned in it, Inspired by his crucifixion incident so he used it as a dramatic mask that hides himself behind it and speaks in his tongue, and therefore the mask is the self that represents the poet in his poem as a voice and a fact, so that the masking character becomes the focus of his experience. In this article, we will stop at the issue of the poetic mask in this poem, to shed light on the symbol of Christ, which Essayyeb draws from the heritage and myth, to say through it what he wants, when the self is wrapped in the mask of Christ, and the two voices are united within the poem, and its symbol rises to the level of the poetic mask, which helps it to rise to the highest levels of technical maturity.

الكلمات المفتاحية

القناع الشعري، المسيح، السيّاب، الرّمز، الشخصية القناعية. ; the poetic mask, Christ, Essayyeb, the symbol, the masked personality.