جسور المعرفة
Volume 10, Numéro 1, Pages 122-131
2024-03-31
الكاتب : يحمي رابح . بن عيسى عبد الحليم .
النص السردي لا يعُّد أدبيَّا فقط وإنما نصا تعليميا، فهو يثري معارف المتعلمين وخبراتهم، وكذا تنمية ثرواتهم اللّغوية، فهو من أكثر النصوص إثارة للحماسة في نفوس المتعلمين، الأشكال السردية المتضمنة في كتاب القراءة مستوى السنة الأولى متوسط، بهدف إلى صقل حاسة السمع وتوظيف اللغة السليمة على المستوى الشفوي، هنا في ميدان فهم المنطوق، أما بالنسبة لفهم المكتوب، فيهدف إلى اكتساب المهارات القرائية وإثراء رصيد المتعلم اللّغوي، كما يتناول الظواهر الفنية واللغوية والمعرفية والفكرية والسلوكية، وغرس قيم متنوعة. أما النصوص الواردة في كتاب القراءة لمستوى السنة الأولى متوسط نصوص في أشكال وقوالب سردية متنوعة كالقصة بأنواعها، ومقتطفات من الحكاية والرواية والأسطورة، والسيرة والشعر القصصي. The narrative text is not only a literary alone, but it is considered as a didactic text as well. It enriches learner's knowledge's and their experience, and it also develops their language background. So it is among the most attractive texts learners through, different kinds of narration which is found in the book of reading of the first year Middle school pupils because it aims to develop listening skill and speaking through the use of correct and true language in order to understand what is written (reading) it aims to learn different skills of reading and to enrich the language background of readers, and it helps them to develop their way of thinking and to acquire different skills that help them to have a good personality. Texts which are in the reading book of the first year middle school are different such as stories, tales, biographies and narrative poems.
النص السردي، اللغة، النصوص، تطوير.
عمار رواب
.
معتز بالله شريف
.
ص 179-194.
بوستة دنيا
.
ص 148-164.
تامتلت إبراهيم
.
ص 1150-1186.
وسيلة بن عامر
.
فطيمة الزهرة صالحي
.
ص 41-52.
لويـزة أحميد
.
ص 285-297.