مجلة سيميائيات
Volume 19, Numéro 1, Pages 446-458
2024-03-30

العملية الإبداعية في فنّ التنصيب من الخام إلى المبتكر: تجربة ذاتيّة

الكاتب : مقديش نزار .

الملخص

الملخص: لقد اخترت عنوانا لهذا المقال: "العملية الإبداعية في فنّ التنصيب: من الخام إلى المبتكر، تجربة ذاتيّة" طارحا من خلاله تجربة فنية تشكيلية شخصية حاولت من خلالها البحث عن ممارسة ابداعية نتاجها تنصيبة جمعتُ فيها مواد خام مختلفة لونيا وتكوينيا وشكليا، إلا أنني حاولت ايجاد رابط يجمع بين هاته المواد المختلفة. فمنطلق هذه الممارسة الإبداعية هي المادة الخام القابلة للتركيب وللتشكيل والولوج بها الى عالم الابتكار والإبداع التشكيلي. لهذا تطرقت في هذا المقال إلى مفهوم الخام وخصائص تشكّله، التوظيف الفني لهذت الخام المتشكّل، كما بحثت في مدى استجابة هذه المادّة لأن تتشكّل من نفسها دون أن تفقد صفتها الأصليّة، محاولا التأكيد على أن وظيفة الخام قد تتحول من وظيفة القابل إلى وظيفة المبتكر ، طارحا مسألة فنّ التنصيب وعلاقة الخام المتشكّل ببقية العناصر المتداخلة والمختلفة في خصائصها وفي تركيباتها. ومنه الإجابة على مجموعة من الأسئلة التي فرضت نفسها علينا: كيف تتمثّل علاقة الخام المتشكّل ببقية العناصر المساهمة في عمليّة التشكّل ذاتها؟ ماهو دور العناصر المشاركة في عملية التشكّل؟ دون نسيان دور الفنان في عملية التوظيف هذه. The summary: I have chosen a title for this article: "The Creative Process in installation art: From Raw Material to Innovation, personal experience" through which I present a personal artistic experience aimed at exploring a creative practice whose product is an installation I created by gathering various raw materials in terms of color, composition, and form. However, I attempted to find a link that connects these different materials. The starting point of this creative practice is the raw material that is both moldable and shapable, allowing entry into the world of innovation and artistic creativity. Therefore, in this article, I addressed the concept of raw material and its forming characteristics, and the extent to which this material responds to shaping itself without losing its original nature, attempting to emphasize that the function of raw material can transform from being passive to being innovative. This answers a set of questions that have arisen: How does the relationship of the formed raw material manifest with the rest of the contributing elements in the shaping process? What is the role of the participating elements in the shaping process? Not forgetting the role of the artist in this employment process.

الكلمات المفتاحية

الخام ; المبتكر ; التشكيل ; التنصيبة ; المادة ; Material ; Installation ; forming ; Innovation ; Raw material