مجلة سيميائيات
Volume 19, Numéro 1, Pages 247-259
2024-03-30
الكاتب : الخراط هدى .
يضطلع هذا المقال بعرض تنصيبة تنتمي لسلسلة بعنوان "الزمن المعلق" وهي تندرج ضمن التّجربة الذاتيّة الراهنة وقد خصّت الحيّز البحري بالاختيار والتملك انطلاقا من الهواجس البيئية التي تشغلنا. ويتضمّن اختيارنا للشاطئ كموقع فني جديد بهدف العودة إلى الطبيعة الحيّة من خلال اعتماد التنصيبة كأسلوب فني وطاقة تعبيرية مشحونة بنفس ايكولوجي تتضمّن تثويرا للخيال واستعادة للواقع، بحثا عن الحميمي وعن استحضار الألفة المفقودة، بهدف الارتقاء بآليات التعبير التشكيلي إلى مستوى التعاقد مع الشجرة وإحياءها، حيث قمنا باستحضار الشجرة من موقعها الأصلي وأقحمناها في فضاء غريب عنها يكتنز في باطنه العديد من الدلالات والمضامين التي يتلاقح فيها الفني بالبيئي. ABSTRACT : This article presents an installation belonging to a series entitled"suspended time". It falls within the current self-experience and singles out marine space for choice and ownership based on our environmental concerns. Our choice of the beach as a new artistic location aimsat returning to living nature by adopting the installation as an artistic style and expressive energy charged with an ecological breath. Moreover,this installation includes a revolution of imagination and a restoration of reality in search of intimacy and the evocation of lost intimacy. It also aimsat upgrading the mechanisms of plastic expression to the level of contracting with the tree and reviving it again tosummonit from its original location. Wehave inserted the tree into a space alien to it, which contains many connotations and implicationsin which the artistic interacts with the environmental
الفن الايكولوجي–التنصيبة العرضيّة– مقاربة خزفيّة– المحمل المتحوّل– الخزف الصّائت–الانزياح –الإيلاج– التلقي. ; Ecological art -Occasional installation - Ceramic approach - Transforming support - Sonore ceramic
أعراب كميلة
.
أكلي ليندة
.
ص 41-54.
عبد الرحمن بن زورة
.
ص 01-18.
فتحي ميساوي
.
ص 111-127.