مجلة سيميائيات
Volume 19, Numéro 1, Pages 292-301
2024-03-30

من الكفاية اللّسانية التّركيبية إلى الكفاية اللّسانية النّصيّة Linguistic Competence: Shifting From Sentence Structure To Textual

الكاتب : ملياني إكرام .

الملخص

يسعى هذا المقال إلى رصد أهم المسوغات التي أسهمت في تغيير القبلة البحثية المرتبطة بالدراسات اللسانية، وأخرجت الرؤى والمفاهيم من الضيق إلى فضاء أكثر رحابة واتساعا، ومن ثم ظهر وعي منهجي جديد في النصف الثاني من القرن العشرين على يد عصبة من الباحثين الألمان وغيرهم من المنشغلين بهذا المجال، بحيث أحدثوا تغييرا جذريا في مسار الدرس اللساني وأقروا بوجود وحدة أكبر من الجملة وهي النص بوصفها وحدة تنفلت من معيارية التّنظير إلى إجرائية التّطبيق، ومن السكون إلى الحركية والفاعلية؛ لأن نحو النّص ينهض على التّطبيق وينأى عن التّنظير. The present research paper attempts to cast light on the different and sophisticated aspects that contributed largely in the blossom of scientific method in linguistic studies by bringing to the surface a set of vivid insights and perspectives. As a matter of fact, the second half of the twentieth century marked a mass awareness in the field of linguistics in which a group of German linguists and other intellectuals brought to the fore some revolutionary beliefs that were at the origin of a drastic change and transformation in the field of linguistics. The interest switched from looking at the sentence as the basic linguistic unit to the text as a fundamental one. The latter could be studied and analysed not only from a theoretical point of view but mainly from a practical perspective because syntax is subject to practical applications

الكلمات المفتاحية

اللسانيات، النحو، الجملة، النص. ; Linguistics, syntax, sentence, text.