مجلة سيميائيات
Volume 19, Numéro 1, Pages 10-27
2024-03-30

المفارقة الزمنيّة في سرد إسماعيل فهد إسماعيل الروائيّ

الكاتب : ط.د فهد توفيق الهندال . دكتور أحمد يوسف .

الملخص

تستكشف هذه الدراسة مفهوم المفارقة الزمنيّة في سرد إسماعيل فهد إسماعيل الروائيّ، وتبحث في علاقة تشكيل المفارقة الزمنيّة بذاتيّة الخطاب الروائيّ، من خلال تحليل أنواع المفارقات الزمنيّة وتأثيرها في العلاقة بين ذاتيّة الكاتب ونصوصه الروائيّة،عن طريق استعمالها للمفارقات الزمنيّة الممكنة، وأساليب السرد في التعبير عن الإمكانات، والشكوك، والأمور الافتراضيّة المتعلّقة بالزمن. وهذا ما قد يضيف طبقة أخرى إلى المفارقة الزمنيّة، حيث يتنقل المتلفّظون ليس فقط على صعيد ما حدث أو سيحدث، ولكن ما كان يمكن أن يحدث. إنّ السرد ليس مجرد تسلسل زمنيّ للأحداث، بل هو عبارة عن أبنية زمنيّة في غاية التعقيد، وتمثّل فهم الإنسان وتجربته الزمنيّة؛ولهذا شكّل الزمن عنصرًا محوريًا في أعمال إسماعيل فهد إسماعيل الروائيّة، متجليًا في تقاطعات الأزمنة ودورها في تصنيف الأحداث السرديّة،لتستعرض الدراسة قبلها مفهوم الزمن في السرد وأهمّيته في تشكيل الخطاب السرديّ، والمفارقة الزمنيّة، وتأثيراتها في تطوّر الحدث الروائيّ، بالوقوف على آراء عدد من مُنظّري السرديّات، وتحليلهم لدور المفارقة الزمنيّة وبيان أنواع الزمن المُستخدمة، وإبراز أهمّية المفارقة الزمنيّة في تشكيل السرد وعلاقته بالذات المُتكلِّمة،واستكشاف الأبعاد التداوليّة لحركة الزمن من الماضي والحاضر، ثمّ إلى المستقبل المتخيّل، فيُمكن أن ترصد وجهات نظر متعددة حول الحياة، والذاكرة، والهُويّة، والتغيّرات الإنسانيّة والاجتماعيّة. ABSTRACT : This research explores the concept of the Anachronism in novel narration, by applying it to some of the works of Ismail Fahd Ismail as a model. It examines how Anachronism the shapes the subjectivity of novelistic discourse, by analyzing the types of Anachronism and their impact on the relationship between the text and the writer’s subjectivity, through the possible paradoxes of time, in how the narrative is able to express possibilities, doubts, and hypothetical matters regarding time. This may add another layer to the paradox, as speakers navigate not only what happened or will happen, but what might or could have happened. Narratives are not just sequences of events, but rather complex temporal structures that reflect human understanding and experience of time. For this reason, time formed a pivotal element in Ismail’s works, manifested in the intersections of time and its role in classifying narrative events. Before that, the research reviewed the concept of time in narrative and its importance in shaping narrative discourse, Anachronism, and its effects on the development of the narrative event, by examining the opinions of a number of theorists on the Anachronism. And analyzing the role of time paradox in the types of time used, on the importance of time in shaping the narrative and the writer’s subjectivity, by exploring the multiple dimensions of time, from the past and present to the imagined future, so it is possible to monitor multiple points of view about life, memory, identity, and human and social changes.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفاتيح: المفارقة الزمنيّة، إسماعيل فهد إسماعيل، الخطاب، السرد، الذاتيّة. Keywords: Anachronism, Ismail Fahd Ismail, discourse, narrative, subjectivity