مجلة الاستيعاب
Volume 6, Numéro 1, Pages 36-45
2024-03-26

جدلية تجديد الخطاب الديني الإسلامي في ميزان مناهج النقد السياقية دراسة سوسيونفسية

الكاتب : عطار إكرام .

الملخص

يعتبر الخطاب الديني المعاصر من أهم القضايا التي تشغل الدارسين والباحثين فهو الذي يشكل المعرفة الدينية الجمعية ويحدد أنماطها، ومنه كان تجديد الخطاب الديني ضرورة حتمية نظرا للمتغيرات الكثيرة التي طرأت على الواقع، وفرضت التأسيس لخطاب ديني جديد يستجيب لمتطلبات العصر واحتياجات المسلم، وعليه نسعى في هذه الدراسة إلى القيام بدراسة نقدية للخطاب الديني المعاصر من خلال مناهج النقد السياقية، ومن ثمة النظر في سبل تجديد الخطاب الديني بالاستعانة بذات المناهج، مع التركيز على الخصوصيات النفسية والاجتماعية التي يجب مراعاتها في التأسيس لخطاب ديني جديد. Contemporary religious discourse is one of the most important issues of concern to scholars and researchers. It constitutes the society's religious knowledge and determines its patterns The renewal of religious discourse was an imperative in view of the many changes that had taken place in reality, It imposed the foundation of a new religious speech that responds to the requirements of the times and the needs of the Muslim And therefore in this study we seek to critically study contemporary religious discourse through contextual critical approaches, Consideration of ways to renew religious discourse using the same curriculum new religious discourse ", focusing on the psychosocial specificities that must be taken into account in establishing a new religious discourse.

الكلمات المفتاحية

: Religious discourse, curriculum, criticism, contextual curricula. ; الخطاب الديني، المنهج ، النقد، المناهج السياقية.