مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 12, Numéro 1, Pages 691-706
2024-03-03

السيكولوجيا التكوينية والتجديد في مناهج التربية

الكاتب : عبد العزيز خيرة .

الملخص

لقد حققت العلوم الإنسانية والاجتماعية منذ نشأتها في العصر الحديث تطورات معرفية هائلة تجلت في بروز تخصصات علمية جديدة، لاسيما في مجال علم النفس من خلال فرع السيكولوجيا التكوينية التي أسهمت في التأسيس لمناهج تربوية جديدة تراعي سيكولوجيا الطفل في العملية التعليمية بدرجة أولى، لما في لذلك من انعكاسات إيجابية على الأداء التربوي والتعليمي في بناء فرد حرّ ومبدع وفاعل في مجتمعه من خلال تتبع النمو المعرفي للطفل، بتكييف نوعية المعارف بمراعاة المرحلة العمرية وطبيعة التفكير المرتبط بها بواسطة مناهج علمية تستجيب للتطورات العلمية المتسارعة في كافة مجالات العلوم والمعارف، كثورة على المناهج التربوية والتعليمية التقليدية التي ترتكز على التلقين لاهتمامها بأهداف التربية على حساب البحث عن الآليات والوسائل العلمية التي تحقّق هذه الأهداف. Since their emergence in the Modern Era, Humanities and Social Sciences have achieved tremendous cognitive developments which manifested in the emersion of new scientific disciplines, especially in the field of psychology through Genetic Psychology that contributed to the establishment of new educational curricula. This new branch takes principally into account the child’s psychology in the educational process, due to its positive impacts on the educational performance. Therefore, that helps in building up a free, creative and active individual in his society by tracking the mental and cognitive development of the child. And that requires the adaptation of the knowledge quality taking into account the age and thinking nature, through scientific approaches that respond to the rapid scientific progress in all areas of science and knowledge. In fact, this progress is regarded as a revolution in the traditional educational curricula that focus on indoctrination since it interests in the education purposes instead of searching for mechanisms and scientific means that achieve these goal

الكلمات المفتاحية

مناهج ; تربية ; علم النفس ; تعليم ; علم الاجتماع ; Curricula ; Education ; Psychology ; Teaching ; Sociology