مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 20, Numéro 1, Pages 219-230
2024-03-03
Authors : Bagdadi Bilal . Chekalil Imane .
This study aims to review the negative repercussions of the tourism sector's sensitivity and responsiveness to negative variables and how it is affected by economic, security and media fluctuations, as well as to find strategic marketing solutions to the problem of sensitivity and negative repercussions resulting from it. Our problem is how to avoid the negative repercussions of the tourism sector's sensitivity and economic fluctuations, then we will present international experiences that have been significantly affected by security or economic disturbance. Through our study, we found that tourism demand is determined by physical, psychological and behavioral factors, and control of tourism markets is through a competitive marketing mix that is formulated appropriately and flexibly. ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى استعراض الانعكاسات السلبية لحساسية القطاع السياحي واستجابته للمتغيرات السلبية و درجة تأثره بها و بالتقلبات الاقتصادية و الأمنية والإعلامية ، كما تهدف إلى إيجاد حلول تسويقية استراتيجية لمشكلة الحساسية والانعكاسات السلبية الناجمة عنها. إشكاليتنا كيفية تجنب الانعكاسات السلبية لحساسية القطاع السياحي و للتقلبات الاقتصادية، و قد تم عرض لتجارب دولية تأثرت سياحتها بشكل معتبر نتيجة اضطرابات أمنية أو اقتصادية. توصلنا من خلال دراستنا إلى أن الطلب السياحي يتحدد بعوامل مادية و عوامل نفسية و سلوكية ، وأن التحكم في الأسواق السياحية يكون من خلال مزيج تسويقي تنافسي وصياغته بشكل مناسب و مرن.
economic crises ; security fluctuations ; tourism sensitivity ; Marketing flexibility
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.