سلسلة الأنوار
Volume 14, Numéro 1, Pages 119-134
2024-02-20

الفلسفة المستنيرة لأرسطو الصغير

الكاتب : مسعد أسماء .

الملخص

تعتبر مرحلة الطفولة قاعدة و أساسا لكل انشغال يخص مسائل الإنسان الكبرى ،هو الأمر الذي عرف تهميشا من طرف العديد من المفكرين أمثال ديكارت الذي استوجب التخلص من هذا الاهتمام جل الوصول للمعرفة الحقيقية كاعتراف بالقتل الرمزي للطفولة عنده و التي لم تحقق في نظر العديد من الفلاسفة منزلة الترقي بالقيمة الإنسانية. هو الأمر الذي شكل حالة قلق حيال هذا الحقل المدفوع بالدهشة و التي أقرّ بها هيغل كالأم التي أنجبت الفلسفة ليتحقق من خلال هذا الترابط تجربة إبداعية تخرج بالطفل لدائرة التفلسف وفق ما يناسب عمره بالقول الكانطي كمشروع تنويري يطمح لتشييد مستقبل فكري منفتح يأخذ بالطفل لبناء حياة فلسفية تمكنه من فهم معنى أن يكون إنسانا تجاوزا للحظات الإنكار السابقة فأي رهانات فكرية تسمح لنا بتبني هذه الحاجة المعرفية؟ Childhood is considered a base and basis for all preoccupation with major human issues, which was known as marginalization by many thinkers such as Descartes, who necessitated getting rid of this concern in order to reach true knowledge as an admission of the symbolic killing of childhood for him, which did not achieve in the eyes of many philosophers status Upgrading the human value. It is the matter that constituted a state of concern about this field driven by astonishment, which Hegel acknowledged as the mother who gave birth to philosophy, in order to achieve through this interdependence a creative experience that takes the child into the circle of philosophy according to what suits his age, according to the Kantian saying, as an enlightening project that aspires to construct an open intellectual future that takes the child to build a philosophical life that enables him Who understood the meaning of being human, transcending the previous moments of denial, so what intellectual bets allow us to adopt this cognitive need?

الكلمات المفتاحية

الطفولة ; الدهشة ; الفلسفة ; مشروع تنويري ; تجربة إبداعية