مجلة النص
Volume 10, Numéro 2, Pages 109-125
2024-01-26

الكتابة النسوية بين الوعي وإثبات الوجود

الكاتب : مدوني عباسية . بلبشير عبد الرزاق .

الملخص

الكتابة النسوية انفتحت على الساحة الإبداعية من منطلق مساءلة ذاتها وجنسها ، محاولة قدر الإمكان ملامسة قضايا حسّاسة ، وهي تشارك الهموم الإنسانية والاجتماعية والسياسية ضمن خصوصية ومنهج معيّن . والنصّ النسويّ كمجال إبداعيّ يؤسّس غالبا لإستراتيجية البحث في خبايا البعد الأنثوي دون الانتقاص من حقلها ، بل وفق رؤية ووعي ونضج مكمّلان لبعضهما البعض ، مع الالتفاف حول إشكالية المصطلح النسوي وأبعاده التاريخانية والحضارية والثقافية وغيرها . حيث غالبا ما نلفي معارضين للتسمية باعتبار الإبداع لا تصنيف فيه ، والكتابة النسوية ارتبطت في الغالب بالتحرر من كل أشكال القهر والاستلاب . Feminist writing has opened to the creative scene from the point of questioning itself and its gender, trying as much as possible to touch sensitive issues, and it shares human social and political concerns within a specific privacy and approach . The feminist text as a creative field often establishes a strategy for research in the hidden dimension of the female dimension without detracting from its field, but rather according to a vision, awareness and complementary maturity to each other, while circumventing the problem of the feminist term and its historical, cultural, and other dimensions. Where we often encounter opponents of the label considering creativity without classification, and feminist writing has often been associated with freedom from all forms of oppression and alienation.

الكلمات المفتاحية

الكتابة النسوية ; الإبداع النسوي ; الدراسات النسائية ; النص النسوي ; هوية المرأة ; Feminist writing ; feminist creativity ; women's studies ; feminist text ; women’s identity