مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية
Volume 10, Numéro 2, Pages 45-64
2023-12-31

درجة امتلاك الكفايات التدريسية للتعليم الرقمي لأساتذة التعليم المتوسط دراسة ميدانية لمتوسطات المقاطعة الغربية لولاية البليدة

الكاتب : بوجلال عزالدين . بوزقزي رزيقة .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة امتلاك الكفايات التدريسية للتعليم الرقمي لأساتذة التعليم المتوسط، و لتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، و استعان الباحث باستبيان الكفايات التدريسية للتعليم الرقمي مكيف مع البيئة الجزائرية، طبقت الدراسة بالمقاطعة الغربية لولاية البليدة في الثلاثي الأول للسنة الدراسية 2022/2023، و بعد التأكد من خصائصه السيكومترية، طبق على عينة عشوائية من الأساتذة من الجنسين بلغ (227) أستاذ و أستاذة، و بعد المعالجة الإحصائية للبيانات عن طريق الحزمة الإحصائية (spss)، بينت نتائج الدراسة امتلاك الكفايات التدريسية للتعليم الرقمي لأساتذة التعليم المتوسط بدرجة " متوسطة " كما بينت وجود فروق دالة إحصائيا في متغير الخبرة لصالح فئة (من 5 إلى أقل من 10 سنوات) و عدم وجود فروق دالة إحصائيا في متغيري الجنس و مواد التعليم (مواد أدبية – مواد علمية)، و قد خلصت الدراسة إلى بعض التوصيات. The study aimed to identify the degree of progressing the teaching competencies for digital education for teachers of the middle school, and to achieve the goal of the study, the descriptive approach was used, and the researcher used a questionnaire of teaching competencies for digital education adapted to the Algerian environment, the study was applied during the first trimester of the academic year 2022/2023, in the western province of blida state, and after verifying its characteristics psychometric applied to a simple of professor of both sexes amounted to (227) teachers, and after statistical processing of the data through the statistical package (spss,V25), the result of the study showed that the teaching competencies of digital education for teachers of middle school have a "medium/ average" degree, and it also showed the presence of statistically significant differences in the variable of experience, and there were no statistically significant differences in the variable of gender and in the Variable of specialities ( literary subjects – scientific subjects),The study concluded with some recommendations.

الكلمات المفتاحية

التعليم الرقمي ; الكفايات التدريسية ; أستاذ التعليم المتوسط