مجلة البحوث القانونية و الاقتصادية
Volume 7, Numéro 1, Pages 179-195
2024-01-24

الحماية القانونية للمرسل إليه من استعمال حق السيطرة في توجيه البضائع من طرف الشاحن

الكاتب : بوقادة عبد الكريم .

الملخص

الملخص : إن حق التصرف أو حق السيطرة كما ورد في قواعد روتردام 2009 ، هو يعني ما يقضي به عقد النقل من الحق في توجيه تعليمات للناقل بشأن البضائع ، حيث يعد المستفيد الأول من هذا الحق هو الشاحن باعتباره صاحب المصلحة في عملية النقل ما لم يتنازل عنه إلى المرسل إليه أو الشاحن المستندي ، وبمجرد إحالة حق السيطرة إلى شخص آخر تصبح له كافة الحقوق عندما يبلغه المحيل بتلك الإحالة . وعليه حق التصرف هو القدرة على تغيير عقد النقل في مرحلة التنفيذ بإعطاء توجيهات للناقل ، هذه القدرة على التغيير الممنوحة للشاحن ، تسمح له بالمطالبة بعودة البضائع أو بتغيير مكان التسليم أو حتى تغيير إسم المرسل إليه ، طالما أن الأخير لم يحصل على حقوقه أي لم تظهر إرادته بعد في قبول العقد الذي أبرم لصالحه ، وبمعنى آخر هذا الحق يتمثل في سلطة تغيير التعليمات التي أعطيت للناقل وقت إبرام العقد ، وهو متعلق بتسيير عملية النقل وكذلك البضائع المنقولة والملاحظ أنه لا يوجد أي نص قانوني يؤسس النظام القانوني لحق التصرف ، في حين اقترح الفقه عدة أسس ، فالبعض وجد في الاشتراط لمصلحة الغير هو أساس حقوق البائع الشاحن مثلما هو منصوص عليه في القانون المدني ، هذا الرأي انتقد خاصة وأن القضاء ابتعد عن نظرية الاشتراط لمصلحة الغير ، رافضا فكرة المرسل إليه غير مستفيد من اشتراط لمصلحة الغير. The right of disposition or the right of control, as stated in the Rotterdam Rules 2009, means what the contract of carriage stipulates, namely the right to direct instructions to the carrier regarding the goods, as the primary beneficiary of this right is the shipper as he is the stakeholder in the transportation process unless he assigns it to the sender. To him or to the documentary shipper, and once the right of control is transferred to another person, he becomes entitled to all rights when the transferor informs him of that transfer. Accordingly, the right to act is the ability to change the contract of carriage at the implementation stage by giving directions to the carrier. This ability to change is granted to the shipper, allowing him to demand the return of the goods, change the place of delivery, or even change the name of the consignee, as long as the latter does not obtain his rights, that is, his will does not appear. After accepting the contract concluded in his favor, in other words, this right is represented by the authority to change the instructions given to the carrier at the time of concluding the contract, and it is related to the management of the transportation process as well as the transported goods. It is noted that there is no legal text that establishes the legal system for the right to dispose of, while jurisprudence has suggested several foundations. Some have found that the stipulation in the interest of others is the basis of the rights of the seller and the shipper, as stipulated in the Civil Code. This opinion was criticized, especially since the judiciary moved away from the theory of stipulation in the interest of others. Others, rejecting the idea that the addressee does not benefit from a stipulation for the benefit of others.

الكلمات المفتاحية

حق التصرف ; حق السيطرة ; الناقل ; المرسل