مجلة مالية ومحاسبة الشركات
Volume 3, Numéro 2, Pages 42-60
2023-12-31

التدريب الالكتروني وأثره على نتائج العاملين (دراسة تطبيقيه على موظفي محلية سنار -2023)

الكاتب : بخيت أبوبكر علي خضر بخيت .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة التعرف على متطلبات التدريب الإلكتروني في نتائج العاملين في محلية سنار.، التعرف على رأي العاملين وتقييم أثر التدريب الإلكتروني في تحسين أدائهم ، تسليط الضوء على مفهوم التدريب الإلكتروني وأهميته في محلية سنار، ومدى مساهمته في تحسين نتائج العاملين باعتباره أسلوب حديث من أساليب تنمية الموارد البشرية تنبع أهمية الدراسة : التعريف بالتدريب الالكتروني باعتباره مفهوم جديد ومعاصر، معرفة مدى مساهمة التدريب الالكتروني في تحسين نتائج العاملين، تم إختيار العينة العشوائية البسيطة لمجتمع الدراسة لعدد 90 موظف، واعتمد الباحث أداة الإستبيان لجمع البيانات. استخدم التحليل الكمي للبيانات، بإستخدام الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، أهم النتائج: ليس هنالك أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوي معنوية (0.05) بين محاور التدريب الالكتروني (المادة التدريبية، البيئة التدريبية، البرنامج التدريبي، إختيار المدربين، إخنبار المتدربين) ونتائج العاملين. اهم التوصيات: أهمية توفير معينات التدريب من كتب ومذكرات وتدريبات، التأكيد علي تحسين مستوي الجودة في البرامج التدريبية، الابتعاد عن تحديد الاحتياجات التدريبية حسب العلاقات الشخصية، أن تحرص المحلية على توفير مؤشرات أداء محددة للموظفين. Abstract: The study aimed to identify the requirements for electronic training in the results of employees in Sinnar locality, to get to know the opinion of employees and to evaluate the impact of electronic training in improving their performance, to shed light on the concept of electronic training and its importance in Sinnar locality, and the extent of its contribution to improving employee results as a modern method of development. Human Resources the importance of the study stems from: introducing electronic training as a new and contemporary concept, knowing the extent to which electronic training contributes to improving employee results. A simple random sample of 90 employees was chosen for the study population, and the researcher adopted a questionnaire tool to collect data. Quantitative data analysis was used, using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The most important results: There is no statistically significant effect at the level of significance (0.05) between the e-training axes (training material, training environment, training program, testing the trainers, testing the trainees) and the results. Staff. The most important recommendations: The importance of providing training aids such as books, notes, and exercises, emphasizing improving the quality level in training programs, avoiding defining training needs according to personal relationships, and ensuring that the local government provides specific performance indicators for employees.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المادة التدريبية، البيئة التدريبية، البرنامج التدريبي، إختيار المدربين، إخنبار المتدربين، نتائج العاملين. ; Keywords: training material, training environment, training program, testing trainers, informing trainees, employee results