لغة كلام
Volume 10, Numéro 1, Pages 179-193
2024-01-21

التلقّي في الخطاب المسرحي، مقاربة في نصّ "التاعس والناعس" لعز الدين جلاوجي.the Received In Theatrical Rhetoric, Analogy In Text ‘’ Unhappy And Sleepy’’

الكاتب : حورية زيبوش . فاطمة قسول .

الملخص

نسعى من خلال تحليلنا للخطاب المسرحي بمقاربة في نظرية التلقّي إلى التعرّف على المسار الذي تنتهجه نظريات القراءة في كشف مضمرات خطاب النصّ والّذي يؤول إلى واقع يتجاوز فيه الخيال الأدبي بطبيعته الجماليّة والفنّيّة، وبالتالي نعرض أهم مصطلحات التلقّي عند كلّ من ياوس وآيزر محاولين مقاربتها لنصّ مسرحي للكاتب عز الدين جلاوجي بعنوان "الناعس والتاعس"، والذي يسعى من خلاله عرض أهمّ ما يتعلّل الواقع الاجتماعي والسياسي بالمجتمعات العربيّة وكشف طبيعة الحكم فيها. Through our analysis of the theatrical discourse with an analogy to the theory of receiving, we seek to identify the path of reading theories in revealing the intrigues of the text speech, which leads to a reality in which literary fiction goes beyond its aesthetic and artistic nature, thus presenting the most important terms of receiving both “Yaws” and “Iser” trying to analogy it to a theatrical text by the writer “Azedine Djlawdji”. " unhappy and Sleepy ", through which he seeks to showcase what is most important about the social and political realities of Arab societies and to reveal the nature of their governance.

الكلمات المفتاحية

التلقي ; الخطاب المسرحي ; التاعس ; الناعس ; receiving ; theatrical ; rhetoric ; unhappy ; sleepy