مجلة الاقتصاد والمالية
Volume 10, Numéro 1, Pages 62-80
2024-01-19

أثر الإعلان الإلكتروني على صورة المقاصد السيّاحية - دراسة حالة ولاية الشلف

الكاتب : طواهري عبد الله . مزيان حمزة .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر الإعلان الإلكتروني على صورة المقاصد السيّاحية بولاية الشلف من خلال دراسة تحليلية لإجابات عينة من جمهور المتعرضين للإعلانات الإلكترونية ذات المحتوى السياحي على المستوى المحلي، وقد أجريت هذه الدراسة بمتغيرين، الأول مستقل وهو الإعلان الإلكتروني، والثاني تابع و هو صورة المقاصد السيّاحية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم توزيع استبانة إلكترونية على أفراد العيّنة وقد بلغ عدد الإستمارات المستردة 108، و تم معالجة و تحليل بياناتها بالإعتماد على البرنامج الإحصائي ( spss2022). توصلت الدراسة إلى وجود أثر للإعلان الإلكتروني على صورة المقاصد السيّاحية بولاية الشلف، وعلى ضوء ذلك فقد تم تقديم مجموعة من التوصيات تدعو إلى ضرورة تبني مختلف الجهات الفاعلة في القطاع السيّاحي إستراتيجيات تسويقية تعتمد على الإعلانات الإلكترونية عبر مختلف الوسائط لتحسين صورة المقاصد السيّاحية. Abstract: This study aims to determine the impact of electronic advertising on the image of tourist destinations in the city of chlef through an analytical study of the opinions of a sample of the exposure audience of electronic advertisements with tourism content at the local level The study was conducted in two variables, the first being electronic advertising. And the second is the image of the tourist destinations, and to achieve the objectives of the study, an electronic questionnaire was developed and distributed to the individuals of the sample, which amounted to 108 forms,and its data has been processed and analysed based on the statistical program (spss2022). The study found that there is an impact of electronic advertising on the image of the tourist destination in the city of Chlef. In the light of this, a series of recommendations were made calling for the need for various actors in the tourist sector to adopt marketing strategies based on electronic advertising across various media to improve the image of the tourist destination.

الكلمات المفتاحية

الإعلان الإلكتروني ; الصورة الذهنية ; المقاصد السيّاحية، ولاية الشلف