مجلة الدراسات الإقتصادية الكمية
Volume 9, Numéro 1, Pages 241-253
2023-06-10

أثر الإعلان الإلكتروني في تنشيط الخدمات المصرفية الإسلامية دراسة حالة مصرف السلام

الكاتب : بن ساسي عبدالحفيظ . بضياف عبدالباقي . جعدي شريفة .

الملخص

ملخص : تهدف الدراسة إلى معرفة مدى تأثير الإعلان الإلكتروني في تنشيط الخدمات المصرفية الإسلامية من خلال دراسة ميدانية في مصرف السلام الجزائر وكالة ورقلة ، حيث استخدامنا كل من الاستبيان و المقابلة كأدوات لجمع المعلومات، و تم توزيع 30 استبيان على الموظفين بالمؤسسة محل الدراسة، و قد تم تحليل النتائج بالاعتماد على برنامج SPSS بالإضافة إلى مجموعة من الأدوات والأساليب الإحصائية. و توصلت الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع من تطبيق الإعلان الإلكتروني في مؤسسة مصرف السلام وكالة ورقلة، و هذا لأنها تعتبر الإعلان الإلكتروني عبارة عن أهم الآليات المعاصرة للمزيج التسويقي، كما أنها تساهم في تعزيز المركز المالي للمصرف و زيادة الربحية و كسب مكانة سوقية لدى العملاء(الثقة)؛ كما توصلت لوجود مستوى مرتفع من تنشيط الخدمات المصرفية لدى الموظفين الإداريين بمؤسسة مصرف السلام وكالة ورقلة؛ و توصلت لوجود علاقة ارتباط قوية بين الإعلان الإلكتروني كمتغير مستقل و تنشيط الخدمات المصرفية الإسلامية كمتغير تابع . Abstract: The study aims to know the extent of the impact of electronic advertising in activating Islamic banking services through a field study in Al Salam Bank, Algeria, agency of Ouargla. In the study, we relied on the descriptive approach and used both the questionnaire and the interview as tools for collecting information, and 30 questionnaires were distributed to the employees of the institution in question. The study, and the results were analyzed by relying on the SPSS program in addition to a set of statistical tools and methods. The study reached a set of results, the most important of which are: 1- It turns out that there is a high level of application of electronic advertising in the institution of the Salam Bank Agency of Ouargla, and this is because it considers electronic advertising as one of the most important contemporary mechanisms of the marketing mix, and it also contributes to strengthening the financial position of the bank, increasing its profitability and gaining a market position with customers; 2- There is a high level of activation of banking services among the administrative staff of the Al Salam Bank Foundation, Ouargla Agency; 3- The correlation between electronic advertising as an independent variable and the activation of Islamic banking services as a dependent variable is a strong direct relationship.

الكلمات المفتاحية

إعلان إلكتر ; ني ; خدمات مصرفية ; مصرفية إسلامية ; بنك السلام