مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 8, Numéro 2, Pages 85-100
2023-12-07

*البعد التربوي للثقافة عند المفكر مالك بن نبي *دراسة تحليلية

الكاتب : بوسكرة علي .

الملخص

يشهد عالم الأفكار في عالمنا العربي الإسلامي اضطرابا معرفيا ومنهجيا يتمثل في التغافل عن دور العامل التربوي في عملية التغيير الحضاري، علما أن هذا العامل كان له أثر كبير في عملية تغيير حال الحضارة الغربية سواء على مستوى الأفراد أو المجتمعات، أو على مستوى الأنظمة التعليمية وكذا التربوية، أما في الحضارة العربية الإسلامية فيرى المفكر مالك بن نبي أن الوضع مختلف تماما فالتغافل وعدم الاهتمام بالمجال الثقافي والتربوي التعليمي هو ما أوقع بالمجتمع الإسلامي ونظامه الفكري عموما والتربوي خصوصا في اضطراب وشلل، في تبعية، في تشوه...مما أفقدنا الجهد والوقت لتجسيد مشروع حضاري ،كان من المفروض أن ينقلنا نقلة نوعية، الا انه لايزال قابعا في مكانه دون تحرك أ وتغير. من هنا فإن هدفنا من هذا البحث هو أن نحلل أبعاد العامل التربوي في عملية التغيير الحضاري عند المفكر مالك بن نبي، و الذي يرى أن سبب فشل تأثير هذا البعد راجع إلى افتقاده أدوات الاستيعاب الحضاري الذي يمده به نموذجه المعرفي الأصلي ورصيد تجربته الحضــــــــــارية ما أوقـــــــــــــــــــع المثقف المسلم في أســـــــــــــــــــــــــــــــــر الاستهلاك لا الانتاج. The world of ideas in our Arab-Islamic world is witnessing an epistemological and systematic turmoil, which is represented in neglecting the role of the educational factor in the process of civilizational change, noting that this factor had a great impact in the process of changing the state of Western civilization, whether at the level of individuals or societies, or at the level of educational systems as well as education , As for the Arab-Islamic civilization, Malik bin Nabi believes that the situation is completely different. Neglecting and not caring about this dimension is the characteristic in the presence of our thinkers and intellectuals. The place for that is the Islamic intellectual society in general and the educational one usually at a time, in dependence, in distortion... We lost effort and time to prepare for the project Civilized, which is still sitting in place without movement and change. The aim of this research is that the reason for the cultural change of the thinker Malik bin Nabi believes that the reason for this change is the distance due to the lack of tools for cultural assimilation that his original knowledge growth and the balance of his civilized experience provided him, what caused the misbeliever to fall into a family that does not consume energy.

الكلمات المفتاحية

التربية ; التعليم ; الثقافة ; الحضارة ; مالك بن نبي