المجلة الجزائرية للدراسات الإنسانية
Volume 5, Numéro 2, Pages 46-55
2024-01-17

السلطة والطرق الصوفية " الطريقتان التيجانية والدرقاوية"

الكاتب : حصام صورية .

الملخص

احتلت الطرق الصوفية في المجتمعين الجزائري والمغربي مكانة هامة، إذ كان لها الدور الفاعل في معظم الأحداث السياسية والاقتصادية والثقافية، كدورها في توطيـد العلاقات بين سكـان البلدين، كما لعبت دورا فعالا في تولّد الصلات الروحية بين سكان المغرب العربي عامة وبين سكان إيالة الجزائر والمغرب على وجه الخصوص، زادت في توطيد الاتجاه الوحدوي للمنطقة، فالرابطة الروحية والدينية قديمة بين الجزائر المغرب، وهي ترجع إلى ما قبل القرن الثامن عشر، ووُجدت شواهد على الرابطة القائمة روحيا بين المجتمعين. لم تتوقف العلاقات والمساندات بين أتراك الجزائر وأرباب الزوايا عند هذا الحدّ، بل زادت أكثر من ذلك، فقد وجد احتكاك فعلي حضاري في شخص الطرق الصوفية المغربية، وغرب إيالة الجزائر، الذي ظهر وبقوة وصورة جلية، زيادة إلى أن القوة السياسية في إيالة الجزائر أو حتى المغرب لا سلطان لها على التواصل الصوفي مهما اتخذت من إجراءات صارمة. ومن أشهر الطرق التي كان لها تأثير قوي في المغرب الأقصى، و إيالة الجزائر، وقلبت كل كيان الدولة الجزائرية في نهاية القرن الثامن عشر وبداية القرن التاسع عشر، الطريقة التيجانية التي كان مهدها صحراء الجزائر ثم انتشرت في فاس والمغرب عامة. كما كان للطريقة الدرقاوية دورا في تغيير الأوضاع في المغرب بعد أن تحولت إلى كيّان سياسي معارض، لكلّ سلطة لا تطبق تعاليم الدين الإسلامي، والثابت أن ظهور الطريقة الدرقاوية، بأسسها وشعاراتها، جاء كإفراز للحالة المزرية التي آل إليه التصوف الطرقي في المغرب، وما جعلها مميزة أنها انتشرت بطريقة مذهلة في المغرب وانتشرت في البلدان المجاورة ومنها إيالة الجزائر، واستمر شيوخها، وأتباعها في تطوير هذه الطريقة، وتفرعت إلى عدة طرق، واعتبرت الدرقاوية الطّريقة الأم، واحتلت مكانة بارزة في التاريخ الصوفي المغربي، والجزائري وبرز دورها خاصة كقوة مناهضة للسلطة بالمغرب وإيالة الجزائر في النصف الثاني من القرن الثامن عشر إلى القرن التاسع عشر Sufi orders occupied an important position in the Algerian and Moroccan societies, as they had an active role in most political, economic and cultural events, such as their role in consolidating relations between the residents of the two countries. They also played an effective role in generating spiritual ties between the residents of the Maghreb in general and between the residents of the province of Algeria and Morocco. In particular, it further consolidated the unionist trend of the region, as the spiritual and religious bond is ancient between Algeria and Morocco, dating back to before the eighteenth century, and there was evidence of the spiritual bond existing between the two communities. The relations and support between the Turks of Algeria and the lords of the corners did not stop there, but rather increased more than that. There was friction between this was a civilizational figure in the person of the Moroccan Sufi orders, and the western province of Algeria, who appeared with strength and a clear image, in addition to the fact that the political force in the province of Algeria or even Morocco has no authority over Sufi communication, no matter how strict measures it takes. Among the most famous orders that had a strong influence in Al-Aqsa Morocco and the province of Algiers, and which overturned the entire entity of the Algerian state at the end of the eighteenth century and the beginning of the nineteenth century, is the Tijaniya order, whose cradle was the desert of Algeria and then spread to Fez and Morocco in general. The Darqawi order also played a role in changing the situation in Morocco after it turned into a political entity opposed to every authority that did not implement the teachings of the Islamic religion. What is certain is that the emergence of the Darqawi order, with its foundations and slogans, came as a manifestation of the miserable state that tariqa Sufism has reached in Morocco, and what made it distinctive. It spread in an amazing way in Morocco and spread to neighboring countries, including the Eyalet of Algeria. Its sheikhs and followers continued to develop this order, and it branched out into several orders. Al-Darqawiyya was considered the mother order, and it occupied a prominent place in Moroccan and Algerian Sufi history, and its role emerged especially as a force against the authority in Morocco and the Eyalet. Algeria in the second half of the eighteenth century to the nineteenth century

الكلمات المفتاحية

السلطة، التصوف ، الطريقة، الدرقاوية، التيجانية ; Authority, Sufism, order, Al-Darqawiyyah, Al-Tijaniyah