مجلة هيرودوت للعلوم الإنسانية والاجتماعية
Volume 7, Numéro 4, Pages 139-151
2023-12-31

الحياة الثقافية في الشمال الافريقي القديم: المكتبات أنموذجا The Cultural Life In The Ancient North Africa : Libraries Are A Model

الكاتب : خالفي جميلة .

الملخص

يعالج هذا المقال جوانب من الحياة الثقافية لشمال افريقيا في العصور القديمة. وفيه سأتعرض بصفة خاصة إلى الدور الذي لعبته المكتبات في حفظ التاريخ القديم للمنطقة، والدور الذي لعبته في بناء مجتمعاتها باعتبارها مظهرا من المظاهر التي تتحدد من خلالها أشكال التفاعل الحضاري، وشرطا أساسيا لا غنى عنه لكل حديث يخصّ الواقع الثقافي كما تبلور في مسار حركة التاريخ الفكري لإفريقيا الشمالية حيث ساهم ظهور المكتبات في انتشار التعليم وتوسيع دوائره، بالصورة التي تجعله يدخل طبيعيا في تفسير ظاهرة بروز نخبة من مثقفي شمال إفريقيا التي تلقت تعليمها في المراكز الحضارية المعروفة في ذلك العصر، مثل: قرطاج، وأثينا، وروما. وقد كانت هذه المراكز على قدر كبير من الغنى بالمكتبات العامة والخاصة، التي أسهمت في إثراء معرفتنا بالنصوص الأدبية والفلسفية والمعرفية. وقذ تمخض عن هذه الحركة العلمية والثقافية تأسيس مكتبات عامة وخاصة كمكتبة يوبا الثاني وتبمقاد...الخ . وقد ساهمت هذه المكتبات في الحفاظ على الكتب التي تم تأليفها ووضعها في متناول القراء ،كما كانت منبرا مهما للنقاش العلمي. Abstract: This article deals with aspects of the cultural life of North Africa in ancient times. In it i will deal particularly with the role played by the libraries to preserving the ancient history of the region and, the role these libraries played to building their societies as one of the manifestations.through which the forms of civilized interaction are determined , and an indispensable prerequisite for every discussion of cultural reality as it crystallized in the course of the movement of intellectual history. For North Africa, where the emergence of libraries contributed to the spread of education and the expansion of its circles, in a way that makes it naturally enter into the interpretation of the phenomenon of the emergence of an elite of North African intellectuals who received their education in the well-known civilized centers of that era, such as: Carthage, Athens, and Rome. These centers were rich in public and private libraries, which contributed to enriching our knowledge of literary, philosophical and cognitive texts. This scientific and cultural movement resulted in the establishment of public and private libraries, such as the Yuba II Library and Timgad...etc. These libraries have contributed to preserving the books which were written and have been made available to the readers. Also, they were an important platform for scientific discussion

الكلمات المفتاحية

شمال افريقيا ; المدارس ; المكتبات ; التعليم ; ـيوبا الثاني ; تيمقاد